Ulykkelighed og langt hjemmefra…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år Tak for dit brev til BørneBrevkassen, dejligt du tænker på Brevkassen som en mulighed for dig, selv når du sidder på den anden side af jorden. Det er sørme langt væk du er, jeg kan godt forstå dig, når du savner de vante rammer i Danmark. Når du skriver, at du er udvekslingsstudent, spekulerer jeg på, om du og din familie i Danmark har fået hjælp igennem en eller anden forening til at finde den Brasilianske familie du nu er ved. Når jeg spørger om det, er det fordi det så kan være en mulighed for dig, at kontakte denne forening for at få hjælp. Der er desværre af og til værtsfamilier og studenter, der bare ikke passer sammen eller har brug for hjælp til at ”finde hinanden”. I nogle tilfælde kan en eventuel forening eller kontaktorganisation hjælpe med, at løse de udfordringer du står i. Hvis I har brugt sådan en eller anden form for kontakt formidling, er det så en mulighed for dig, at tale med din danske familie om, hvad I sammen kan gøre, i forhold til at du måske kan kontakte dem? I det hele taget tænker jeg, at kontakt til dine danske rødder og dem, der betyder noget for dig i Danmark, er noget du kan støtte dig til. Mon du skyper med dem, nu du er så langt væk? Hvordan mon du har det med dine forældre, har du talt med dem om, hvordan du har det ved din værtsfamilie? Jeg tænker, det kan være en god mulighed for dig, at tale med dine forældre om netop de spørgsmål du rejser i dit brev. Skal du holde ud i 14 dage, 3 uger eller hvad mon du og dine forældre eventuelt kan aftale, er det en ide tænker du? Dine forældre kender jo til, hvordan du tidligere har haft det med din depression, og derfor tænker jeg på om de eventuelt kan være en støtte for dig, har du tænkt på det? Jeg ved ikke hvordan du har det, med at tale med din værtsfamilie om, hvordan du har det, men er det en mulighed for dig? Der er jo mange forskellige regler vi følger i Danmark, uden at vi tænker over det. Måske er det på samme måde i Brasilien? Er der mon særlige vilkår eller hensyn der gør, at reglerne i den brasilianske familie er anderledes, end du er vant til? Du befinder dig i en anden kultur, som måske kan have meget med at gøre om du må gå ud og de regler, som er i familien.Der kan meget nemt komme til at opstå misforståelser, når man lever sammen med en anden kultur end man er vant til og så er det vigtigt, at man i stedet for at vende det indad, spørger til hvorfor det er sådan lige netop der.Måske er sproget en udfordring i forhold til at forklarer dem, hvordan du har det. Men kan det så være en ide for dig, at skrive din oplevelse af at være hos dem i eksempelvis i google oversæt, og så lade dem læse det? Måske har du selv andre ideer i forhold til at kommunikerer med dem, men er det en mulighed for dig at fortælle om hvordan du oplever deres regler anderledes end du er vant til, tænker du? I dit brev skriver du, at du har kontakt til nogle andre udvekslingsstudenter. Hvordan mon reglerne er, der hvor de bor? Måske kan du tale med dem om, hvordan de har oplevet at ankomme til Brasilien. Har du tænkt på, om de andre også har haft nogle udfordringer i forhold til deres ophold? – Hjemve, mærkelige regler eller måske noget helt andet, selv om det ikke gør dine udfordringer mindre, er det så en ide at tale med dem om det? Når du er så langt væk, er det ret dyrt at ringe til Danmark og BørneTelefonen, men ved du at der inde på BørneTelefonens hjemmeside, er en chatside. Du kan finde chatten via Børns Vilkårs hjemmeside, og du er selvfølgelig meget velkommen til, at skrive dertil og fortælle om, hvordan du oplever det derovre. Så kan rådgiveren spørge mere ind til din situation og du kan bruge chatten, hvis du oplever, at du har brug for nogen "hjemmefra" at tale med en gang imellem.  Mange Kærlige hilsner BørneBrevkassen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.