Brev
Følelser
Hvordan kan jeg gøre mine følelser over en pige mindre? vil jeg opleve sorgen til at glemme og gøre mindre?
Og andet spørgsmål: hvorfor behandler personen en anden dårligt selvom han/hun behandler ham/hende rigtig godt? Handler det om personens krig indeni altså er det på grund af personen problemer og person har det svært ved at håndtere?
Dreng, 21 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak for dit brev. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Du spørger hvordan du kan gøre dine følelser mindre for en pige. Jeg tænker om dette behov mon hænger sammen med dit andet spørgsmål. Handler det om den samme person, og ønsker du at gøre dine følelser mindre for denne pige, fordi hun ikke behandler dig godt, selvom du behandler hende godt?
Måske ved du det i forvejen, men jeg vil starte med at fortælle dig lidt om hvordan følelser fungerer. Det håber jeg er okay.
Følelser
Vi er desværre ikke herrer over vores følelser. Følelser udspringer af komplekse og underbevidste oplevelser, tanker og erfaringer.
På BørneTelefonen taler vi med mange børn og unge, der har gået med tankerne og følelserne selv. Derfor ved vi at følelserne har det med at blive stærkere hvis vi forsøger at undertrykke dem eller få dem til at gå væk.
Det er forskelligt, alt efter hvilken slags følelser der er tale om. Hvis det er følelser der er vigtige og grundlæggende for os som mennesker, fx kærlighed, vrede og tristhed, har de det som sagt med at blive stærkere med tiden, hvis vi nægter at lytte til dem.
Vores følelser vil gerne fortælle os noget
Følelser udspringer som sagt af komplicerede og underbevidste tanker, oplevelser og erfaringer. De er til for at hjælpe os.
Hvis vi giver dem plads til at være der og accepterer dem som de er, giver vi os selv muligheden for at handle på dem, på en måde der både giver mening for os selv og dem vi holder af. Når vi giver plads til vores følelser, giver vi også plads til os selv.
Mange oplever at svære følelser, bliver lettere at håndtere, hvis vi kan stille os ved siden af dem, og måske endda spørge os selv, hvad det er den bestemte følelse forsøger at fortælle os.
Vi bestemmer selv hvordan vi handler på vores følelser
Følelser er ofte handlingsanvisende. Det betyder at følelser vejleder os i hvordan vi skal/kan handle i forskellige situationer.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg på, om dine følelser forsøger at fortælle dig, at du på den ene side er lidt forelsket i hende pigen, men at du på samme tid, ikke føler at hun behandler dig godt?
Er det mon rigtigt forstået? I så fald, kan jeg godt forstå hvis det kunne være rart at gøre dine følelser mindre for pigen. Og jeg tænker faktisk at det er den vigtigste følelse at give plads til.
Det kan være den følelse måske fortæller dig om dine værdier og grænser, i forhold til hvordan du synes at mennesker skal behandle hinanden? Dette er i mine øjne, vigtigt at lytte til. Hvad tænker du om det?
Hvis du får lyst til at læse lidt mere om kærlighed kan du læse med på BørneTelefonens side her: Kærlighed
Herinde kan du også læse gode råd til, hvordan man kommer over kærestesorg. Måske det kunne være rart?
Hvorfor behandler nogle mennesker andre dårligt?
Du spørger hvorfor nogle mennesker behandler andre dårligt, på trods af at de behandler andre godt. Du spørger også om det kan have noget at gøre med personens egen indre krig og problemer. Det er et super godt spørgsmål!
Når nogle mennesker har det svært, kan de komme til at lade det gå ud over andre. Nogle gange kommer de endda til at lade det gå ud over dem de holder allermest af. Det kan der være mange grunde til.
Mennesker er forskellige
Mennesker er forskellige, og har forskellige behov, ønsker og værdier i livet. Så når man oplever at være i en relation, hvor man ikke føler sig godt behandlet, som du beskriver i dit brev, kan det også hænge sammen med, at man måske har forskellige ideer om hvordan man skal være sammen.
Det betyder ikke at man skal acceptere at blive behandlet dårligt. Det er som sagt super vigtigt, at lytte til sine egne grænser, præcis som du gør ved at mærke efter inde i dig selv og skrive til os. Godt gået!
Hvad kan du gøre
Netop fordi mennesker er forskellige, oplever vi også ting forskelligt. Det betyder også at pigen måske slet ikke ved at du føler hun behandler dig dårligt.
Hvis du har mod på det, tænker jeg at det kunne være supergodt at du fortalte hende det. Hvad tænker du om det?
Du kan også vise hende dit brev til os, hvis du stadig har det, og mit svar, hvis du synes det er svært at sætte ord på dine følelser.
Når man gerne vil blive forstået
Hvis du vælger at tale med pigen om det, er det vigtigt at du taler ud fra din oplevelse, dvs. “Jeg føler ikke at du behandler mig ordentligt, og det gør mig trist. Jeg har brug for at du behandler mig ordentligt. Det kan du gøre ved at…”.
Her på BørneTelefonen ved vi, at når vi vores følelser med andre, giver vi dem samtidig muligheden for at give os det vi har brug for, for at have det godt i relationen. Det betyder også at vi gør det muligt at udvikle relationen og gøre båndet stærkere.
Hvis pigen fx ikke kan eller vil behandle dig anderledes, må du gøre op med dig selv om det giver mening for dig at bevare kontakten til hende.
Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og accepterer dine følelser og grænser. Dette gør du fx ved at fortælle hende hvordan du har det. Alt efter hvordan pigen reagerer, kan det måske hjælpe det dig til at blive klogere på det næste skridt.
Jeg håber virkelig du kan bruge mit svar, og du er altid velkommen til at skrive igen hvis der er noget du bliver i tvivl om eller har brug for at spørge om. Du kan også ringe til os på 116111, hvis det er lettere at tale om det over telefon.
Kærlig hilsen BørneTelefonen