Brev
Tyveri
Hej, Jeg er en 15 årig pige, jeg har gennem flere år stjålet penge fra mine forøldre. Engang stjal jeg rigtig mange penge, og de fandt ud af det og så holdt jeg op i et stykke tid.
Men nu er jeg begyndt igen, og min mor har fundet ud af det, og hun har tilgivet mig, men jeg kan bare ikke tilgive mig selv og hvad hvis jeg kommer til det igen? Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre…
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er flot du skriver hertil og fortæller om hvordan du har det, med det du er kommet til at gøre.
Jeg tænker, det må have krævet mod at dig, når du skriver hertil, og fortæller om dine bekymringer og din dårlige samvittighed over, at have stjålet fra dine forældre. Jeg kan godt forstå, at du er betænkelig over, om du kommer til at gøre det igen, og det er nogle meget modne overvejelser du har.
I dit brev skriver du ikke noget om, hvad du bruger pengene til. Jeg spekulerer derfor på, om du selv har tænkt over, hvorfor du stjæler pengene. Der kan nemlig være mange grunde til, at børn stjæler penge fra deres forældre. Grunde som at vennerne virker til at have flere penge, hemmelige rygevaner og andre ting, der måske holdes hemmeligt for forældre, kan være nogle af grundene til, at børn stjæler penge.
Der er også nogle børn, som ikke specielt står og mangler penge, men alligevel stjæler de fra deres forældre. Nogle af dem har rigtigt svært ved, at sætte ord på, hvorfor de gør det. Det kan være grunde i retning af, de gerne vil i kontakt med deres forældre, de savner at tale med dem. De har måske svært ved at sige til de voksne, at de ikke føler der er nok tid til dem, nok opmærksomhed til dem i familien eller andre ting i den retning. Måske er det noget du har spekuleret over, eller tænker du selv, det for dig kan være helt andre grunde til det?
Jeg tænker på, at det er godt du har talt med min mor, og at hun har tilgivet dig. Alligevel spekulerer jeg på, om det var en idé, du talte med hende igen? Det kunne måske være en idé for dig, at vise hende dit brev herind til BørneBrevkassen. Du skriver jo rigtigt flot, at du er bekymret og har dårlig samvittighed, måske kunne hun hjælpe dig, ved at I fik talt om det sammen.
Det kan være, at dine forældre er i tvivl om, hvordan de bedst støtter dig. Kunne det måske være en idé for dem, at de kontaktede vores ForældreTelefon på Børns Vilkår. Det er en linje ligesom BørneTelefonen men for de voksne, hvor de helt anonymt kan tale med en rådgiver, nummeret til ForældreTelefonen er
35 55 55 57.   Det kan være du har mere lyst til, at tale med en anden voksen om dine bekymringer. Var det en mulighed for dig, at tale med eksempelvis en moster, tante eller hvis du har, kunne en bedsteforældre måske være en mulighed for dig, at tale fortroligt med, hvad tænker du om det? Nogle gange har den ældre generation i en familie, mere tid til at lytte til børnene, måske tænker du selv på en helt anden voksen, du kunne tale fortroligt med.   Du er også meget velkommen til, at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en rådgiver, om hvordan du har det. Når du ringer til BørneTelefonen behøver du ikke sige dit navn, du kan tale helt anonymt.   Mange Kærlige Hilsner BørneBrevkassen.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.