Brev
truet
jeg arbejder i netto og idag smed jeg en ud som ikke må være i butikken, han er psykisk ustabil og på stoffer. Han råbte mig op i hovedet at han ville slå mig ihjel samt slog ud efter mig. hvor skal man anmelde det henne. jeg har det lidt svært med at sige det til min familie
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Jeg forstår virkelig, at det har været en enormt ubehagelig og utryg situation for dig at være i! Derfor er det også rigtig godt, at du skriver, så du ikke skal gå med oplevelsen selv. Du spørger, hvor du kan anmelde det henne.
Først og fremmest vil jeg sige, at du skal informere din nærmeste leder om det, der er sket i butikken.
Din arbejdsplads har simpelthen pligt til at informere dig og hjælpe dig i (og efter) vanskelige situationer på din arbejdsplads. Og til at anmelde episoder i deres butik, hvis noget skal anmeldes.
Når du kun er 17 og har lille erfaring, har du ekstra behov for vejledning. Din arbejdsplads skal gennemgå med dig, hvordan du klarer situationer, anmelder episoder…osv.
De skal også tale med dig om, hvilke kunder, der ikke må være i butikken. Og hvordan du på den mest stille og rolige måde slipper af med dem, der ikke hører til i butikken.
Jeg har selvfølgelig ikke været og set situationen. Men når manden, som ikke må være i butikken, råber af dig, at han vil slå dig ihjel, er det trusler. Og når man slår ud efter nogen, men ikke rammer, er det faktisk stadig forsøg på vold. Begge dele er ulovligt, og også ganske alvorligt. Derfor er det en rigtig god idé at anmelde det.
Som sagt har en medarbejder med lederansvar (nærmeste leder) pligt til at hjælpe dig og anmelde det. Sker det mod forventning ikke, skal du anmelde det alligevel. Du kan gøre flere ting.
Når det ikke er akut, kan man lave anmeldelser ved at ringe 114. Men man kan også lave anmeldelser ved at møde op på en politistation eller skrive til dem.
Du kan også finde mere information inde på politiets hjemmeside. Der kan man også finde en liste over de oplysninger, politiet har brug for, for at lave anmeldelsen. Det kan du evt. kigge på, hvis du gerne vil forberede dig lidt forinden.
Du fortæller, at du har svært ved at fortælle det til din familie. Når man er offer for vold eller trusler, er det ikke ualmindeligt at reagere ved at ‘holde det for sig selv’. Og tro at man skal klare episoden selv. Men det er ikke godt at gå rundt alene med så voldsomme oplevelser.
Måske kan det være lettere at vise dine forældre brevet her og mit svar, så de ved, hvad der er sket? Ellers kan det også være rigtig hjælpsomt at snakke med en kollega, en ven eller bare én, du stoler på, omkring hvad der skete.
Jeg håber, at du finder modet til at anmelde hændelsen, og kan finde én omkring dig, du kan dele det hele med.
Kærlig hilsen BørneTelefonen