Tør ikke gå til lægen med mit problem

Hej. Jeg er en pige på 16 år og har for nyligt skrevet herind om et problem efter sex. (209240) I svaret fik jeg opfordret at få det tjekket hos lægen (hvilket jeg egenligt også havde regnet med at få af vide). Problemet er bare at jeg ikke tør. For det første er det grænseoverskridende, at få et andet menneske til at kigge på det. Derudover er min mor tidligere kræftpatient og ALLE lægerne kender hende derfor meget godt og er alle venner med hende. Derfor ville det være et problem for mig at gå til lægen med det, da de ville genkende mig (og trust me, de overholder ikke deres fortrolighedspligt), og derfor ville min mor helt sikkert få afvide, at jeg har været dernede. Hvilket hun ikke skal, da jeg synes, det er alt for personligt og grænseoverskridende.

Er der evnt. en slags lægetelefon, man kan ringe til? For det er nu 10 dage siden, jeg havde sex, og problemet er der stadig (bløder dog ikke længere). Jeg har også fuldstændig mistet lysten til at have sex og er ekstremt bange for det, fordi jeg ikke aner hvad der er sket med mig.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år,

Tak for dit brev. Det er godt du skriver til BørneTelefonen igen, når det første svar du fik ikke gav hele løsningen, som du har brug for.

Du skriver, at du ikke tør gå til lægen med et problem, der er opstået efter at du havde sex. Du er bekymret for at lægerne du er tilknyttet vil fortælle din mor at du har været der, selv om de har tavshedspligt.

Jeg tænker på om du har overvejet at skifte læge? Når du er over 15 år har du lov til at vælge læge selv, og kan anmode om at blive flyttet til fx et andet lægehus. Det gøres på nettet med dit Nem ID. Herefter kan du bestille tid og gå til konsultationer hos den nye læge.

Et alternativ er at tage til Sex og Samfunds anonyme lægekonsultationer, der ligger forskellige steder i landet.
Det kan du læse mere om her.

Jeg håber rigtig meget at du får snakket med en læge om hvad der er sket, og det problem du har fået efterfølgende. Det er vigtigt at du får hjælp, og ikke går og er bange. Oplever du at din oplevelse denne gang hæmmer dit sexliv fremadrettet, så lov mig at du ikke bare lader stå til – men reagér, ligesom du har gjort denne gang. Det er den bedste vej til forandring.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.