tisser i sengen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, når du sådan pludselig, er begyndt, at tisse i sengen. Jeg kan forstå, at du synes, det er pinligt, og at du ikke har sagt det til nogen.  Hvordan mon du skjuler, at din madras er våd, det må være svært?

Det lader til, du bekymrer dig meget over, hvordan dine forældre vil reagere, hvis nu de vidste det. Dengang reagerede din mor så ved, at råbe og skælde dig ud. Med det i tankerne, gør det jo ikke lettere at få fortalt det – det kan jeg godt se.

Der er jo ikke er nogen børn eller unge på 13 år, der tisser i bukserne/ i sengen med vilje. Derfor håber jeg, hun vil lytte til dig og tale med dig om det i stedet.  Det er nemlig meget ubehageligt. Og mon ikke at hun også vil kunne se det?

Du skriver også, at dine forældre skændes ret så meget for tiden, så jeg går ud fra, at det påvirker stemningen meget hjemme hos dig. Det kan være voldsomt ubehageligt, at høre på, når ens forældre skændes, det kan meget nemt gøre, at man bliver bange og utryg.

Jeg tænker, at hvis du er usikker og utryg fordi du oplever, at din mor og far ikke er gode venner, så kan det måske være derfor, at du er begyndt at tisse i sengen igen? Det kan godt ske, det er ikke fordi du gør det med vilje, nej det sker ubevidst. Men der kan også være andre årsager- så jeg tror, det vil være godt, hvis du opsøgte din læge og fortalte hende/ ham om problemet. Så kan din læge hjælpe dig med at forstå hvorfor, og hjælpe dig.

Hvis ikke du kan tale med din mor, om det at du er begyndt at tisse i sengen, så kender du måske en anden voksen, som du stoler på og som du tror, vil hjælpe dig med, at tale med dine forældre om det? Eller måske kunne du tale med en af dine bedsteforældre? Det kan også være din lærer, eller sundhedsplejersken på din skole?

Jeg tænker i hvert fald, du nok er nødt til at få talt med dine forældre om dine bekymringer/ utryghed i forhold til deres skænderier og det at du tisser i sengen. Måske vil en samtale med din mor eller din far eller dem begge to, berolige dig så meget, at du holder op med at tisse i sengen?

Håber du kan bruge nogle af mine råd og tanker, men hvis det stadigvæk er svært, at være dig, så kunne du måske ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores rådgivere.

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.