The vampire diaries og min forfatter drøm…

hej:)

Jeg har et lille problem, som jeg håber i ville hjælpe med.

Jeg har en fofatter drøm og jeg ville virkelig gerne være forfatter når jeg bliver voksen,

men mine forældre synes at det er en god ide og de støtter mig i det, men de siger også at det er svært at leve på fuldtid som forfatter og så er der det andet problem,

jeg elsker serien the vampire diaries og mine historier er inspireret af serien men jeg har en træls følelse af at folk fra min klasse vil syens at mine historier er mærkelige, for jeg skriver fantasy, varulve og vampyrer,

jeg er helt facineret af alt med det, det er også derfor jeg godt kan lide the vampire diaries.

Så derfor ligger mine historier bar epå computeren uden at jeg rent faktisk printer dem ud og læser dem, så hvad skal jeg gøre for at jeg kan stå ved mig selv og mine historier??

håber at i vil hjælpe mig, så jeg kan komme videre med min drøm.

knus pige på 15 snart 16 år.

PS jeg går i 8. klasse.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev. Hvor er det stærkt af dig, at du går efter din drøm om at blive forfatter! Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker ved tanken om at dele historier med dine klassekammerater. Jeg vil meget gerne give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Det kan være meget sårbart at dele noget man har skrevet, fordi historierne ofte er meget personlige. Man bruger sig selv, sine erfaringer og følelser, når man skriver en historie. Ofte er det dét, der gør historierne rigtig gode. Men det kan også gøre det svært at dele dem med sine venner og bekendte.

Jeg ved, at nogle forfattere ligefrem finder på et nyt navn, som de bruger som deres “forfatternavn”. Det gør de, fordi de ikke vil have, at nogle kan genkende deres rigtige navn, når de læser deres bøger.

Hvis man kender forfatteren personligt, kan det være svært at læse historien, uden hele tiden at have personen i tankerne. Man kan komme til at forveksle ting, man ved om forfatterens privatliv, med de ting man læser om i historien. Derfor ønsker nogle forfattere at bruge et “alias”, så deres læsere kan holde fokus på den gode historie.

Jeg tænker, at det på samme måde kan være svært for dine venner at læse dine historier, uden at tænke på, at det er dig, der har fundet på det hele. Dem der læser dine historier, skal jo gerne kunne leve sig ind i det univers du beskriver, uden at tænke på, hvad du har tænkt og ment, da du skrev det. Mon du kan følge mig i det?

På den anden siden kan jeg godt forstå, at du er stolt af dine historier. Og at du gerne vil have, at der er nogle, der læser dem. Måske skal du prøve at finde nogle læsere til dine historier, som ikke kender dig personligt?

Jeg tænker på, om du har overvejet at sende dine historier ind til nogle skrivekonkurrencer? Jeg ved, at der hvert år afholdes forskellige skrivekonkurrencer for børn og unge, hvor man kan sende sin historie ind. På den måde kan du få nogle ægte læsere til dine historier. Hvad tænker du om den idé?

Måske kan du spørge din dansklærer, om han eller hun kender til nogen skrivekonkurrencer. Du kan også selv søge på nettet, eller sprøge om dine forældre vil hjælpe dig.

Jeg ved også, at nogle forfattere afholder workshops eller forfatterkurser for børn og unge på biblioteker eller i kulturhuse rundt omkring. Måske kan du sammen med dine forældre undersøge, om der skulle være noget lignende et sted nær dig, som du kunne melde dig til. Kunne du have lyst til det?

Ved at deltage i kurser eller konkurrencer, vil du måske også opleve at få feedback på dine historier. Det kan måske også give dig noget selvtillid, hvis nogle professionelle læser dine historier og tager dem seriøst. På den måde tænker jeg, at det vil blive nemmere for dig at stå ved det du skriver, og den fantasygenre, som du elsker så højt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, og vil følge nogle af mine ideer, så du kan udleve din forfatterdrøm. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke!

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.