Brev
Vape
Hej, jeg er en 13 årig pige i 6. klasse. Jeg har en sød veninde jeg går rigtig meget sammen med, og hun er en af de meget populære piger på min årgang.
Hun har også en anden veninde som hun af og til er sammen med, og den anden veninde opfører sig meget voksent. Hun drikker redbull og vaper, også selvom hun er på min alder. Jeg synes selv det er forkert, men har aldrig sagt noget til det.
Forleden dag (i weekenden) var den anden veninde hjemme hos min veninde, som vi kan kalde for A, og A og hende endte med at tage en af A’s storebrors vapes og så prøve den.
Så fandt nogle af drengene i klassen ud af at A og den anden pige havde “været skæve” fordi de havde vapet. Jeg spurgte ind til det fordi jeg var meget forvirret, og A sagde at det var rigtigt og at det ikke var så slemt at vape som hun troede.
Jeg ved, mange af drengene fra klassen vaper, og jeg er bange for at min veninde også ender med at gøre det igen. Jeg gider næsten ikke at prøve at sige hun ikke skal, fordi så virker jeg “kedelig”…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Mange tak for dit brev! Jeg er glad for du har fundet vej til BørneTelefonens brevkasse med dine tanker, og jeg skal gøre mit bedste for at svare dig.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg med det samme, at du er en meget omsorgsfuld veninde over for A, når du beskriver at du er bange for at hun vil vape igen. Samtidig kan jeg godt forstå, at du er nervøs for at virke “kedelig”, hvis du siger til hende at det er en dum idé.
Jeg tænker at det bedste du kan gøre, hvis A begynder at snakke om vape igen, er, at du forholder dig til dig selv. Med det mener jeg, at du kan sige: “Jeg synes ikke det er en god idé, og jeg bliver bekymret for dig, når du gør det” eller “Jeg har ikke selv lyst til at prøve det, for jeg bryder mig ikke om det”.
På den måde viser du, at du både har omsorg for A, samt en personlig holdning til at vape, og at du tør være ærlig omkring den. Det kræver en masse mod og styrke, når man på den ene side kan se, at ens veninde gør noget, som måske ikke er så smart, men ikke rigtig ved, hvordan man skal få det sagt. Men når du skriver at A er en sød veninde, som du går rigtig meget sammen med, så tænker jeg at den styrke og det mod kan du sagtens vise over for hende.
Jeg kan selvfølgelig ikke svare dig på, om A vil prøve vape igen, også selvom du udtrykker din mening og holdning til det. Men i og med at hun er din gode veninde, så tænker jeg at jeres venskab betyder meget for hende, også selvom hun måske vil synes din mening om at vape virker “kedelig”.
Så jeg tænker: hold fast i din holdning og mening – den er nemlig hverken forkert eller kedelig! Den er modig og omsorgsfuld og viser, at du gerne vil A noget godt.
Hvis det er er noget du er i tvivl om, er du altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg ønsker dig alt det bedste!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen