Brev
Temperamentsproblemer
Hej BB.
Jeg har i mange år haft problemer med at styre mit temperament. Da jeg var yngre slog jeg som regel bare fra mig, men det er blevet bedre igennem årene. Men det sidste stykke tid er det gået den forkerte vej igen. Jeg vil rigtig gerne have noget hjælp til at lære, hvordan jeg styre min vrede. Kender I nogen som jeg kan få nogle værktøjer til at hjælpe mig? Er der et sted, jeg kan kontakte?
Mvh
Den vrede pige, som ikke ønsker at være vred
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år!
Gad nok vide, hvad der er på færde i dit liv, siden dine gamle vaner med at slå fra dig kommer op i dig igen – når nu det ellers er gået bedre i de sidste år?
Der er muligvis noget, der presser dig, eller berører dig på en anden måde end sædvanligt, som får de gamle vaner til at dukke op igen. Godt gået, at du er opmærksom.
Du er ikke den eneste pige eller dreng, der gerne vil lære at styre sin vrede og ja, der findes værktøjer, der muligvis kan hjælpe dig på vej.
Frem for at foreslå dig bestemte værktøjer, foreslår jeg, at du taler med en voksen, som du stoler på, og som kan hjælpe dig med at undersøge mulighederne, hvor du bor.
Jeg vil foreslå, at du finder en person, som du løbende kan tale med om, hvordan det går, og hvad der virker godt for dig og hvad du kan gøre.
Det kan være på din skole, hvor din lærer ved hvilke tilbud, skolen har til de elever, der gerne vil lære at styre deres temperament.
Det kan også være, at din læge er god for dig at tale med, og at han eller hun kan foreslå dig nogle muligheder, som du kan prøve af.
Der er måske nogle ting, der ikke går helt let for dig lige for tiden, som du med rette bliver vred eller ked af det over. Hvad tænker du om det?
Jeg vil lige sige, at du har samme ret til at blive vred som alle andre mennesker.
Det er måden, du udtrykker din vred på, der kan diskuteres. Og jeg læser, at du gerne vil have en god måde at blive vred på de gange, det sker for dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Mange hilsner fra BørneTelefonen