Tegne og hvad mer?

Hej.
Jeg er begyndt at være trist det meste af tiden og ved ikke rigtig hvorfor. Tegningen fylder alt i min hverdag og jeg har planer om at stille op til DM. Min mor synes jeg tegner alt for meget og har nu bestemt at jeg skal spørge om lov til at tegne.

I skolen har jeg det rigtig godt men jeg har aldrig rigtigt nogle venner på besøg fordi jeg kun vil tegne. Jeg går ikke til nogen sport men jeg går til Tambur og der har jeg det også godt.

Da min mor tog mine tegneting kunne jeg slet ikke klare det og jeg lå og græd i et kvarter før min mor kom op og snakkede med mig. Hun sagde at hvis det var sådan et stort problem så skulle jeg til at have noget hjælp.

Kan det virkelig passe at jeg bliver nød til at gå til psykolog eller sådan noget? Jeg elsker jo at tegne og jeg jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke bare må lave det jeg elsker? Hjælp mig. Tegningen betyder alt…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år, tak for dit brev, som du har kaldt "Tegne og hvad mer?"

Du skriver, at tegning fylder alt i hverdagen, at du elsker at tegne og at tegning betyder alt for dig. Samtidig skriver du, at du er begyndt at være trist det meste af tiden, og at du ikke rigtig ved hvorfor.
Jeg tænker, det er dejligt for dig, at du har fundet et område, hvor du kan udfolde dig, og som du er rigtig glad for. Men det virker på mig, som om tegningen er ved at "tage magten" fra dig, så du ikke har tid til så meget andet (bortset fra Tambur). Du nævner selv, at du ikke har nogen venner på besøg. Det kan være, at dette er baggrunden for din tristhed, og det er måske derfor din mor har forsøgt at hjælpe dig til at begrænse tegningen..?
Du skriver i brevet, at du faktisk har det godt ovre i skolen. Det tænker jeg er rigtig positivt, for så gætter jeg på, at du er en del af fælleskabet derovre..? Er det mon rigtigt, eller bruger du også megen tid på at tegne i frikvartererne..? (Jeg gætter på, at din mor er bange for at din optagethed af tegning vil gøre dig ensom, så måske kunne I få snakket om, hvordan I undgår det..?)
Jeg synes selvfølgelig ikke, du skal opgive tegningen, men jeg tror måske din mor har ret i, det vil være godt for dig at lave nogle aftaler om, hvor meget tid, du skal bruge på tegningen. Så ikke den bliver det eneste der optager dig.
Så vil du også kunne være sammen med dine venner om andre ting, der optager jer. Så du kunne i første omgang prøve at skære ned på tidsforbruget, og evt snakke med din mor om, at det vil du gøre. Så må I se, hvordan det går - også i forhold til din tristhed. Hvis det viser sig, at det er for svært for dig, så kan det da godt være, at du skal have en anden til at hjælpe dig, og det kan måske være en psykolog. Men måske skulle I bare selv prøve at få snakket det godt igennem i første omgang, det kan tit gøre en kæmpe forskel...

Mange hilsener fra
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.