Brev
Tanker
Hej jeg er en dreng på 19. I lang tid har jeg været nedtrykt, når jeg har været alene. Når jeg er sammen med venner eller familie, så kan man ikke mærke det på mig. Jeg føler mig ikke tilpas.
Jeg sidder ofte på mit værelse og har tusinde tanker kørende oppe i hovedet. Jeg føler mig ikke glad, tænker rigtig meget på fremtiden, er træt når jeg kommer hjem fra gymnasium, har svært ved at koncentrere mig når jeg skal lave lektier og føler det hele er noget lort.
Jeg er en rigtig priviligeret dreng og folk udefra ville bestemt ikke tro at jeg kunne være ked af noget. Faktisk tror jeg at mange gerne ville være mig. Jeg ved ikke, hvad der går mig på. Jeg føler næsten jeg er ved at blive psykisk syg. Det er også begyndt at gå ud over min kæreste, da jeg er begyndt og se hende mindre og mindre fordi jeg ikke kan magte det altid. Har svært ved at falde i søvn om aftnen og derfor ender det bare ud i at jeg glor på serier.
I noget tid har jeg tænkt på, hvordan mit liv ville se ud, hvis der en dag skete mig noget voldsomt. Tanken handler ikke om at jeg skal dø, men det føles som om jeg har brug for folks reaktioner eller at der skal ske noget. Forstå det ikke, har tænk på at snakke med en psykolog, men vil ikke have mine forældre skal vide noget, da jeg ikke tror de ville kunne forstå det.
Er jeg ved at blive skør? Kan jeg få gratis og anonym hjælp et sted? Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 19
Allerførst vil jeg sige til dig, at du ikke er ved at blive skør. Man kan godt opleve en periode, hvor tanker og følelser næsten tager kontrollen fra en.
Det er almindeligt at få det sådan i en periode (eller flere) af livet – og det er ikke et tegn på, at der er ‘noget galt’ med dig.
De fleste tier stille om den slags ‘kontroltab’ eller kriser, hvor man ikke rigtig kan genkende sig selv. Derfor ved mange ikke, at det er almindeligt at opleve. Det er usandsynligt at gå gennem et liv uden at have prøvet det.
Det er en god ide, at lytte til de behov, som man mærker hos sig selv. Præcis som du nu mærker, at du har behov for at tale med nogen. Du har tænkt på psykolog, det kan godt være en god ide.
Hvis du vil tale med en psykolog, kan du starte hos din læge. Du kan tale med lægen om gratis psykologhjælp til unge: Gratis psykologhjælp – oversigt
Der findes psykologer, der har specialiseret sig i den periode af livet, som du befinder dig i. Nogle kalder dem ‘unge-psykologer’.
Du kan sagtens få gratis og anonyme samtaler flere steder. En organisation som Headspace har hjulpet mange unge. Prøv at se hvad de kan tilbyde.
Hvis du stadig ikke kan skubbe tanken fra dig om at ‘der er noget galt’ – så prøv Bedre Psykiatri Ungdom. De er dygtige og fine at tale med (lad dig ikke skræmme af navnet). Så kan du en gang få alle få aflivet dine bekymringer om, at du er ved at blive skør. De er fagpersoner og derfor profesionelle på det psykologiske/psykiatriske område.
Hvordan ved du, at dine forældre ikke vil forstå dig? Hvad har du at tabe? Det kan vel ikke udelukkes, at du måske kunne møde forståelse fra dem…men nu ved jeg jo ikke, om du normalt taler åbent og OK med dem om andre ting?
I det hele taget virker det altid godt at få talt med nogen. Det er en stærk ting at kunne være åben om følelser. Måske ville din kæreste have godt af at vide lidt om dine tanker? Så ved hun, at problemet ikke er hende?
Til sidst vil jeg sige, at nogle UU-vejleder er superskarpe til at tale om eksistentielle kriser, som rammer i uddannelsesforløbet. Har du en god uu-vejleder på dit gumnasium? Prøv at undersøge det.
Du har nu fået en række ideer som du kan prøve en eller flere af.
Hvis du ikke føler dig hjulpet –  så vend tilbage til os! Så taler vi om, hvad du så kan gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen