Brev
Tandlæger og tavshedspligt
Hej børnetelefonen. Jeg er en dreng på 15 år, og jeg har desværre hen over det sidste stykke tid taget snus til fester. Alle mine venner gjorde det, og jeg ville gerne være med. Desværre kan man nu se små skader på slimhinden under min venstre overlæbe… Jeg er meget bange for at når jeg skal til tandlæge her på skolen at de så finder ud af det. Jeg er bange for om de siger det videre til mine forældre. Begge mine forældre er meget imod sådan noget som snus. Jeg har undret mig over om tandlæger har tavshedspligt når jeg er nået en alder af 15. Jeg håber i kan give mig svaret da jeg ikke selv kan finde ud af det.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år
Tak for dit spørgsmål. Som udgangspunkt har tandlæger ikke tavshedspligt, når det gælder børn og unge under 18 år. Din tandlæge kan altså godt vælge at videregive oplysninger til dine forældre, da det jo er dem, der har forældremyndigheden over dig, indtil du fylder 18 år. Det er altså dem, der har ansvaret for dig. Om en tandlæge kan se, at du har fået “tandkødsskader” af snus, ved jeg desværre ikke. Men hvis du selv kan se det, er det nok også noget, man som tandlæge kan se. Det er måske en god grund til at overveje, om det måske er på tide at stoppe med at tage snus, når du allerede nu kan se synlige tegn på, at det skader dig.
Jeg synes, du skal overveje, om det ikke kunne være rart, hvis du selv fortalte dine forældre, at du har prøvet at tage snus. De fleste forældre har stærke holdninger til rygning og snus, fordi de selvfølgelig gerne vil passe allerbedst på deres børn. Men jeg ved også, at forældre allerhelst vil have, at deres børn føler, at de kan være ærlige over for dem – også når de har lavet noget dumt. Måske bliver de sure til at starte med, men mon ikke de bagefter bliver glade for, at du har valgt at sige noget til dem?! Det kan du jo overveje. Du kan også overveje, om du måske skal vise dem dit brev og mit svar. Det kunne også give anledning til en god snak..
Jeg håber, du kan bruge svaret?! Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen