Tandlæge problemer

Kære BørneTelefonen

Jeg er en pige på 13 år og jeg har utrolig grimme tænder,
Jeg har haft bøjle i snart et år men problemet er at jeg bliver ved med at smide mine bøjler væk osv og min familie og tandlæge er virkelig trætte af det.

Aå er det så at jeg tænker at jeg måske kunne spørge om jeg måtte stoppe forløbet for ja jeg er sådan lidt ligeglad med mine tænder og det er kun fordi at min tandlæge sagde at jeg skulle have bøjle at jeg fik den.

Hvad skal jeg gøre, skal jeg stoppe forløbet eller blive ved?
M.V.H Den forvirrede tandlæge pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år

At have bøjle kan være hårdt, især hvis man ikke lige selv kan se meningen med det. Og du skriver, du har svært ved at holde styr på den og mister den, hvilket jeg godt kan forstå er irriterende.

Hvis du vil høre min mening, vil mit svar umiddelbart være; ja, du skal fortsætte med bøjlen. Jeg tænker, at du primært er træt af, at du mister din bøjle og at din tandlæge og forældre bliver ved med at plage dig med, at du skal bruge bøjle.

Lige nu er du ligeglad, men senere i livet kunne det jo være at det betød noget for dig at have flotte tænder. På det tidspunkt vil du være glad for, at du fik rettet på dine tænder. Det ved jeg fra andre unge, som også synes at det bare har være øv. Men efter noget tid, kunne de sagtens se, at det var det rigtige at gøre. Lige nu er det gratis at få rettet tænder gennem tandlægen, når du er under 18 år. Men når du er voksen skal man selv betale. Og det er temmelig dyrt.

At have bøjle i din alder er meget normalt, men når du bliver voksen og måske gerne vil have bøjle, skal man huske, at det ikke er sædvanligt at voksne bruger bøjle.

Er der noget du og dine forældre kunne gøre for, at du ikke mister din bøjle og så gør det nemmere for dig at holde styr på den og huske at bruge den? Måske kan du bruge din mobil så den giver dig notifikationer om at tage bøjlen på. Måske kan du også bruge din mobil til at tage et foto af, hvor du lægger bøjlen. Eller have faste steder, hvor du må lægge den - måske har du brug for 2-5 faste steder, hvor den må ligge. Det kan I nok aftale derhjemme og tale mere om, så du får ro på.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.