Svært med alt!

Hej jeg er en pige på 13.

Har det svært fx: har jeg ik rigtig lyst til at tage hjem nogle gange fordi jeg er bange for at få skæld ud. Når jeg skal hjem til min mor er jeg bange for at komme op og skændes med hende fordi hun prøver at få mig til at flytte hjem til hende og ik kun hver anden weekend, taler heller ik med ret mange fra klassen kun mine bedstevenner og i nogle tilfælde også nogle andre. Ved det ik lyder af meget men det fylder næsten hele min hverdag og nu efter jeg er startet til gymnastik kan jeg måske alligevel ik gå til det fordi hver gang jeg sætter af til et spring gør det ondt

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Nogen gange kan man godt synes, at ens problemer lyder små. Især hvis man sammenligner med ting, man forestiller sig kunne være endnu værre. Men når man har et problem, er det vigtigt at man tager det seriøst.

Det har du allerede gjort ved at skrive herind til Brevkassen. Det er en rigtig god start.

Du skriver at det kan være svært at være hjemme ved din mor, fordi hun kan finde på at give dig skæld ud. Det kan jeg godt forstå, du ikke synes er rart. Jeg tænker på om du mon har fortalt til nogen, at du nogen gange, ikke rigtig har lyst til at tage hjem? Mon du har fortalt det til din mor?

Jeg tænker nemlig at det kunne være rart for dig at få det sagt, og snakket med en voksen. Tror du at du ville kunne sige til din mor, at du nogen gange bliver bange for at få skæld ud når du kommer hjem? Måske ved din mor ikke, at det påvirker dig så meget.

Hvis du tænker, at det er svært at snakke med din mor om, kan det være, du kan komme i tanke om en anden sød voksen, som du kan snakke med? Måske din far, en sød lærer på skolen, en moster, eller en venindes mor. Det er nemlig rigtig godt at snakke med en voksen. Voksne kan hjælpe dig med, at finde ud af, hvad du skal gøre.

Du burde nemlig ikke skulle gå og være bange for at komme hjem. Du har ret til at være tryg i dit hjem.

Du kunne eksempelvis sige til en voksen, at du går og er lidt ked af noget, og har brug for en voksen at snakke med. Du kan også sige, at du gerne vil have at snakken er hemmelig, og bare vil have gode råd. Du kan også vise den voksne din fine besked til Brevkassen og mit svar til dig, så er det måske lidt lettere at forklare.

Jeg er glad for at høre, at du har nogle bedste venner i klassen. Jeg tænker, at nogen gange kan det faktisk godt være svært, at have det godt i skolen, hvis man er bange for at komme hjem om eftermiddagen. Man kan godt gå og være ked af det om dagen, og derfor er det lidt sværere at have det godt i skolen.

Måske du kunne fortælle din lærer, at du synes det er lidt svært for tiden, og bede ham/hende om at hjælpe dig lidt mens du er i skole. Så ved du, at der er en voksen du kan snakke med, hvis du bliver ked af det.

Det er rigtig øv at have ondt i foden, når man gerne vil lave gymnastik. Måske du kunne prøve at spørge din gymnastiktræner, om hvad det mon kan være der gør ondt? Måske du kan øve dig i at stå på hænder eller lave vejrmøller, mens de andre springer, indtil det måske ikke gør så ondt. Hvis man har ondt, er det i hvert fald rigtig godt at sige det til en voksen, så det kan blive undersøgt.

Jeg håber at du kan bruge mine råd, og finder en voksen som du kan dele dine tanker med. Nogle problemer kan vokse sig kæmpe store, hvis man aldrig får dem sagt. Men ved at snakke med andre, kan man få hjælp til at klare det hele, så det bliver bedre. Det er du allerede godt i gang med, og det er så sejt gået af dig.

Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også SMSé eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.