Stress?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 Tusind tak for dit brev. Jeg kan læse, at du er bekymret for dit helbred og tager seriøst, at du kan mærke, at din krop prøver at fortælle dig noget, med forskellige symptomer. Kroppen er jo rigtig god til, at sende signaler til vores hjerne, når der er noget der ikke er som det skal være. Og det skal vi lytte til. Det er ikke alle mennesker der er lige gode til det, men du lytter og det er SÅ godt! Det skal du blive ved med. Men jeg er ikke læge og jeg kan ikke fortælle dig om du har stress. Men jeg ved, at der er flere og flere børn der faktisk, når de går til læge, får at vide, at de har stresslignende symptomer. Man kan jo have svage eller stærke stress-symptomer og man skal tage dem alle lige seriøst. Jeg synes derfor bestemt, at det er vigtigt, at du taler med dine forældre – måske din mor, og med din læge om dette. Jeg kan læse, at der sker rigtig meget omkring dig og at du ikke selv kan være med til at styre eller have indflydelse på alle tingene. Det kan nogle gange være rigtig svært for en pige, der gerne vil klare tingene selv – som jeg fornemmer lidt, at du vil? Kan du genkende det? Det er beundringsværdigt, at være stærk og klare sig selv, men nogle gange kan det være stærkt rent faktisk at bede om hjælp og åbne sig op overfor nogle voksne, som man stoler på. Og måske du er nået dertil nu? At din læge og måske din mor, skal indvies i dine tanker, så du kan lade dem hjælpe dig og tage nogle af alle de ting der tynger dine skuldre, væk. Hvad tænker du om det? Jeg kan forstå du allerede har været ved lægen, men ikke føler dig hjulpet? Giv ikke op, tænker du skal fortælle din mor, at du stadig har brug for hjælp og måske endnu et besøg ved lægen og så synes jeg du skal åbne op for alle de ting, der fylder i din hverdag, både de ting du mærker fra kroppen, men også de følelser du går med i forhold til din far, bror og veninde. Fortæl også gerne at du har været på nettet og tage nogle tests, så I kan få talt om dette. Ting hænger sammen, og din mor/lægen kan have glæde af at kende hele din historie, så de bedst muligt kan hjælpe/støtte dig. Hvis du synes det er lidt svært at fortælle, eller er bange for at glemme noget, kan du måske skrive alt det ned, som du har brug for at fortælle og så tage brevet med, når du taler med mor/lægen, det kan være godt at have noget at støtte sig til. Jeg ved fra andre, at det også kan være en mulighed at vise det brev du har sendt til os og vores svar. Her har du så flot beskrevet, hvordan det er at være dig lige nu, vil det mon være en mulighed, du kan have glæde af?Jeg kan læse, at der er nogle ting der på en måde er lidt uforløste med din far du skriver også lidt om din bror og tidligere veninde. Disse ting, kan også være med til, du oplever følelsen af stress. Det påvirker en rigtig meget, hvis man oplever skænderier, ikke at føle sig mødt og hørt. Det er derfor vigtigt du får talt med nogen om, hvordan det er at være lige præcis dig lige nu. Hvordan mon dit forhold er til din mor? Du fortæller ikke så meget om din mor i brevet, kunne det måske være hende, du tager snakken med? Mor vil måske også kunne støtte dig i forhold til at få en snak med lægen igen? Måske er der er en anden voksen, som du føler større tryghed ved at tale med, mærk godt efter, hvem det mon kunne være, måske en lærer eller et andet familiemedlem?

Du er i en alder, teenager, hvor det er helt normalt at man kan føle humøret svinger, den ene dag er man måske glad og den næste føler man sig deprimeret. Hormonerne raser rundt i kroppen, og man er ved at udvikles fra barn til voksen, det kan være en lidt hård tid, hvor også forholdet til familie og venner påvirkes. Mange unge oplever flere skænderier i familien, man er i gang med at løsrive sig og ønsker at blive mødt med de tanker man har og måske føler man ikke altid det sker. Man begynder måske at interessere sig mere for det modsatte køn og venskaberne går måske fra leg til være snakke om pubertet, drenge eller andet og dette kan påvirke venskaber. Mon du kan genkende denne beskrivelse? Dette fortæller jeg for at du skal vide, det også er normalt at man svinger humørmæssigt. Det er godt som du gør, at mærke efter og reagere på de signaler kroppen giver. Men samtidig vil jeg også give dig ret i at de tests man kan tage på nettet ikke altid er lige sandfærdige, man kan ofte bliver mere forvirret eller bekymret ved disse tests, så jeg vil derfor igen anbefale at du taler med en voksen om dine tanker og følelser. Og også gerne igen med din læge eller måske skolelægen. Lægen er uddannet til at kunne hjælpe og støtte lige præcis dig, så håber du vil bruge dit mod og styrke til at få taget denne snak, så du igen kan genfinde glæden i din hverdag.Jeg håber mit svar vil give dig nogle tanker og ideer til, hvordan du bruger alt din styrke og mod på at få det bedre. Jeg ønsker dig held og lykke og håber alt det bedste for dig og dit helbred.

Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, her sidder rådgivere klar til at snakke videre med dig, vi vil rigtig gerne hjælpe  og lytte og du er helt anonym. Kærlig hilsen Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.