Stress eller depression?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev. Jeg ved, fra samtaler med andre børn og unge, at når man har det svært, så er det meget naturligt at søge efter svar på forskellige sites og via test, som findes på nettet, det er du altså ikke alene om.

Jeg ved dog også, at det ikke er til at sige, om man fejler lige præcis det, testene peger på, fordi det oftest vil kræve en lægelig vurdering. Det er derfor en rigtig god beslutning, du har taget om at opsøge din læge.

Når du spørger, om du kan opsøge din læge, uden at din mor får noget af vide, så vil jeg ikke kunne svare dig med sikkerhed. Det er sådan, at når man er under 18 år, så har dine forældre som udgangspunkt ret til at få at vide, hvis du er syg eller skal have en form for behandling igennem lægen. Men det er samtidig sådan, at alle har ret til rådgivning/vejledning, uden at forældrene underrettes derom. Det vil dog altid være lægens vurdering, hvornår han eller hun mener, at dine forældre skal orienteres.

Du skriver, at du normalt deler alt med din mor... Kunne det mon være en fordel og hjælp for dig, at din læge orienterede hende om din tilstand? Jeg spørger om det, fordi jeg tænker, at hvis du har brug for en eller anden form for behandling, så vil det være godt for dig, at have en som står dig nær til at støtte dig i forløbet... Giver det mening for dig?

Uanset, så vil jeg foreslå dig, at du måske starter med at ringe og spørge din læge, om du kan få råd og vejledning, uden at din mor orienteres. Så kan du ud fra hans/hendes svar selv vurdere, om du vil fortælle din historie eller ej. Hvad tænker du mon om det?

Jeg håber, at mit svar hjælper dig lidt videre og ønsker for dig, at du får den hjælp, der skal til for at du får det bedre.

Kærlig hilsen til dig fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.