Stress

Hej
Jeg er en pige på 13 år Jeg har det rigtig svært ved at komme i skole og sidde og følge i timerne det er rigtig hård at skulle hjem og lave lektier og ikke have noget tid til at slappe af.
Jeg elsker at have weekend for der er ikke noget man skal nå og ikke noget med at spille glad. Jeg er ikke en glad pige lige nu men jeg vil gerne men jeg kan bare ikke jeg føler mig så stresset og jeg kan ikke overskue særlig mange ting på sammen tid. Jeg er altid træt og jeg har ingen appetit når vi skal spise. Jeg har bare lyst til at lukke mig selv inde og aldrig komme ud for jeg kan virkelig ikke overskue alt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvem jeg kan snakke med. Jeg har Nogle rigtig gode veninder men jeg har ikke lyst til at sige det til dem for jeg vil ikke have at folk skal syntes jeg er svag men jeg kan bare ikke holde til at spille fake og ikke være mig selv for jeg kan ikke sidde oppe på skolen og hører høj musik.
Kh pigen på 13

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev om stress. Det er godt, du har skrevet her til brevkassen, for det lyder til du har det svært i øjeblikket, og at der skal gøres noget ved sitationen, så du kan få det bedre.

Jeg synes, du beskriver din situation rigtigt flot, og jeg tænker, at det er rigtigt vigtigt, at du taler med nogle voksne om det. Jeg tror, det vil være godt at tale med både en lærer og med dine forældre om det.

Hvis du synes, det er svært at starte samtalen, fx med din lærer, så kan du starte med at vise brevet og svaret her fra BørneTelefonen, da det så fint beskriver, hvordan du går og har det, og så tage en snak efterfølgende om hvad der vil kunne aflaste dig i hverdagen i forhold til skolen.

Grunden til at du skal tale med de voksne er, at de skal hjælpe og støtte dig i hverdagen, så du føler dig mindre presset og stresset og du kan få en gladere hverdag, hvor du bedre kan overskue tingene. Det kan være, at der skal ændres på nogle ting i skolen og derhjemme, og det kan en lærer og dine forældre hjælpe med.

Du fortæller, at du har nogle rigtig gode veninder, og jeg går ud fra, at du snakker med dem om mange forskellige ting? Hvis jeg var dig, ville jeg også prøve at tage en snak med nogle af dem om, at du føler dig stresset og træt. Du kan starte med at fortælle, at du synes det er lidt hårdt at overkomme med lektierne, og du føler det hele er lidt presset. Jeg er tænker, at der sikkert er nogle af de andre, der i nogle perioder oplever at have for meget om ørerne og have svært ved at overskue det hele.

Det er ikke et svaghedstegn at være stresset, men det er rigtigt usundt at gå og have det sådan gennem længere tid. Jeg synes på ingen måde, du er svag, men tværtimod synes jeg, det er rigtigt sejt og modigt, når du sådan står ved hvordan du har det og opsøger hjælp (fx ved at skrive her til i brevkassen), så situationen kan blive ændret, og du kan få det bedre.

Er der måske nogen, der kan hjælpe dig med lektierne, så de føles mindre uoverskuelige? Måske en af dine forældre, bedsteforældre, en nabo eller en fra klassen, der kan støtte dig, eller som du kan sidde sammen med, når du skal lave lektier? Der er også nogle skoler og biblioteker, der tilbyder lektiehjælp, måske har I også noget på din skole?

Du skriver, at du er meget træt. Jeg ved, at mange unge på din alder føler sig meget trætte, hvilket bl.a. kan skyldes puberteten og det at kroppen vokser og udvikler sig. Unge på din alder har faktisk brug for 9- 10 timer søvn i døgnet, hvorimod voksne kun har brug for 7-8 timer. Jeg tror også, at skolen og det pres du oplever er med til at gøre dig træt, men det at du er i puberteten spiller muligvis også ind på dit manglende overskud.

Din manglende appetit tænker jeg, du skal prøve at tale med dine forældre om. Det er vigtigt, at du får noget at spise, da mad er benzin til hjernen og kroppen. Er der et tidspunkt på dagen, hvor du er lidt mere sulten end andre? Og er der nogen slags mad, du godt kan spise selv når appetitten er lille? Det er vigtigt, at du får noget at spise, selvom du ikke rigtigt har lyst.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar, og jeg ønsker dig rigtigt meget held og lykke. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, enten via telefon, chat, sms eller brev.

Mange varme og opmuntrende hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.