Brev
Strafen
For ca. 3 måneder siden, var mig og mine 2 venner nede i vores klasseværelse,
pludseligt begynder den ene af dem at rode i en taske, og lede efter penge, og jeg kigger bare og tænker: Hvad fanden?!,. Han tog for ca. 100kr, og efter skole gik han op til føtex, hvor han så købte en masse til os (Chips, slik og sodavand) Og jeg tænkte ik hvor pengene kom fra, så jeg tog bare i mod det.
Så for ca. en måned siden kom han hen til os og sagde: Se, Jeg har nakket en iphone!, Og der stod han med en fra min klasses iphone. Jeg sagde: tag den væk fra mig, og han gik,
så her en uge siden havde de meldt den stjålet, og jeg sad med dårlig samvittighed, også selvom det ikke var mig de havde taget den, men jeg vidste jo noget, men jeg sagde ingenting,
så her i dag, tog de det op på klassen igen, hvor jeg så ik kunne klarer mere, så jeg sagde jeg ville snakke med læren efter timen og der fortalte jeg det hele, hun sagde at det var alvorligt, men godt jeg sagde sandheden.
Altså Jeg har ALDRIG stjålet noget, men hun siger at det kan få alvorlige konsekvenser for mig, os selvom jeg aldrig har stjålet.
Jeg burde jo ikke være bange, da jeg aldrig har stjålet, men jeg er extremt bange…
Hvad er straffen for det?,
Jeg er jo kun involveret og ikke direkte ”gerningsmanden”,
Kan jeg få plet på straffeattesten, eller en bøde?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er så godt gået, at du har fortalt din lærer sandheden om hvad der er sket.
Når din lærer siger, at det kan få alvorlige konsekvenser, selvom du ikke har stjålet, så er det fordi, at du på en måde er medskyldig i det der er sket. Man er medskyldig i at begå noget kriminelt, når man ved der sker noget kriminelt, uden at man gør noget for at stoppe det. I din situation, kunne du f.eks. været gået til din lærer med det samme, efter at din ven havde taget penge fra nogle af de andres tasker.
Når man står i en situation som du stod i med din ven, så er det rigtig vigtigt at få sagt fra og forlade det der sker. Ellers kan det ses som om du har været medskyldig.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for hvad der kan ske, når din lærer siger sådan. I Danmark er den kriminelle lavalder 15 år. Det vil sige, at man ikke kan blive straffet for eksempel med fængsel eller bøde hvis man er under 15 år.
Hvis man laver noget kriminelt når man er under 15 år, er det i stedet for de sociale myndigheder som bliver kontaktet og dem som skal vurdere, om den unge har brug for hjælp, for ikke at begå kriminalitet igen. Det betyder også, at du ikke får en plet på straffeattesten og heller ikke får en bøde, for det der er sket.
Nogle gange kan det være rigtig svært, at få fortalt det til de voksne, hvis man ved ens gode ven har lavet noget kriminelt eller noget forkert. Jeg tænker, at det måske også er sådan at du har haft det? At du måske følte, at du sladrede om din ven, ved at fortælle nogle voksne om det der skete? Selvom man godt kan føle sådan, så er det rigtig vigtigt alligevel at få sagt fra og få sagt det til en voksen, lige som du gjorde til sidst. For som
din lærer siger, så kan det en anden gang få konsekvenser både for dig og for din ven. Jeg tænker også, at det er rigtig godt du sagde det til din lærer, da det betyder at din ven så også har mulighed for at få hjælp til at stoppe med at stjæle.
Hvis du har lyst til at tale mere om det der er sket eller måske om noget helt andet, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller BørneChatten og tale med en rådgiver.
Jeg håber, at du også en anden gang vil være lige så sej som du har været nu, hvor du har fortalt sandheden til din lærer og at du i fremtiden tør sige fra overfor dine venner, når de gør noget som du ikke har lyst til at være en del af.
Kærligste Hilsner fra BørneTelefonen