Brev
Stjæler…!!
Hej BB.
Jeg er en pige på 12 som virkelig har et problem… Da jeg var ca. 10 år gammel begyndte jge at stjæle, slik og sådan fra den lokale brus. Efter det stoppede jeg i ca. en måned. Hvor efter at jeg begyndte igen. Men siden den gang er det virkelig blevet værer for nu er jeg begyndt at ¨stjæle tøj og sådan fra mine veninder, og tave penge fra min mor og fars pung.
Jeg har virkelig ikke lyst til at stjæle og fortryder det også hver gang jeg har gjordt det. Jeg vil så gerne stoppe men hver gang at ´jeg siger til mig selv at jeg skal stoppe, gør jeg det bare igen og denne endu mere. Det er virkelig ireterrende. Håber at i vil svare…
Fra pigen som har det sårligt med sig selv:(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du har skrevet herind. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at jeg tænker, du er rigtig sej og modig, når du får skrevet hertil. Måske er det en ting, du ikke har det så godt med at fortælle om, da du godt ved, det er en forkert ting at gøre..? Men du tager jo netop også initiativ til at stoppe det, og det er bare godt gået.
Jeg tænker på, om du selv har spekuleret på, hvorfor du dengang begyndte at stjæle? Der er mange børn, der på et tidspunkt prøver at stjæle. Der kan være mange grunde til det; gruppepres, spændingen, misundelse, fristelsen og meget andet. Er det mon følelser, du måske kan genkende?
Måske spekulerer du allerede nu på, hvorfor du har vanskeligt ved at stoppe? Det kan være svært at finde ud af sådanne svar alene. Derfor tænker jeg på, om der er nogen, du tør tale med om det?
Kan du fortælle det til dine forældre, selv om det måske kan være svært at få sagt? En hjælp til dig kunne være at vise dine forældre dit brev herind til. Dine forældre kan måske ligesom dig føle, at det er en svær situation at finde ud af. Hvis de har det sådan, kunne det være en hjælp for dem at ringe til Børns Vilkårs ForældreTelefon. Man kan være anonym, når man ringer dertil, og derinde vil dine forældre kunne tale med en rådgiver om, hvordan de bedst støtter dig i at stoppe. Nummeret til ForældreTelefonen er 35 55 55 57.
Det kunne også være en mulighed for dig at tale med skolens sundhedsplejerske om, hvordan du har det. Når jeg foreslår sundhedsplejersken, er det fordi jeg spekulerer på, hvordan du har det generelt. Selv om du måske ikke selv helt mærker det, kan det være du går med nogle ting, der bekymrer dig eller som på anden måde påvirker dig. Er der mon forskel på, hvordan du har det i perioder, hvor du stjæler meget, i forhold til perioder hvor du ikke stjæler? Det kan være svært lige at finde ud af selv, og sådan noget kan en sundhedsplejerske være god til at hjælpe med at finde ud af.
Det kan også være en mulighed for dig at tale med en af Børns Vilkårs rådgivere. Det gør du ved at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer til BørneTelefonen, kan du selv bestemme om du vil være anonym eller ej, og det er helt gratis at ringe.
Mange kærlige hilsener fra
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.