Brev
Sorg
Jeg er en dreng på 16 år som er begyndt at ryge hash, dagligt. Jeg er vokset op uden en far og min mor var alkoholiker indtil jeg blev 12 og har haft en hård og fattig barndom, og det er som om at sårene ikke er helet endnu.
Jeg har ikke grædt i 2 år, og selv om jeg kan finde en grund til at gøre det eller vil græde, så kan jeg ikke. Jeg føler jeg render rundt med denne her store byrde som jeg ikke kan komme af med, og det irritere mig dagligt da jeg ikke får lyst til at snakke med folk, grine eller går og er ked af det/sur hele tiden.
Nogle råd til hvad der kan hjælpe mig?,
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år, tak for dit brev, som du har kaldt "Sorg".
Det er rigtig godt, at du har skrevet til BB, for der er efter hvad du skriver i dit brev, mange ting, der "popper" rundt i dit hoved og som gør dig både ked af det og irriteret! Og jeg vil tro, at det er disse følelser, du prøver at dæmpe/glemme/bekæmpe ved at ryge hash.?
Det virker som om, du har haft en barndom, hvor du ikke fik megen positiv opmærksomhed eller forståelse, og nu oplever du det som en stor byrde, som du ikke kan komme af med. Det er en helt almindelig reaktion på nogle ualmindelige opvækstsvilkår.
Du beder om nogle råd til, hvad der kan hjælpe dig: Det første, jeg kan sige, er, at jeg tror, at det vil være meget hjælpsomt for dig, hvis du kunne betro dig til en voksen, som du har tillid til og som du kunne fortælle om noget af alt det, der piner dig. Har du måske en lærer, som du tror, kan hjælpe dig, eller måske en fra familien (fx en bedsteforælder?)?
Måske kunne du også snakke med din skoles sundhedsplejerske? Hun kunne så måske hjælpe dig med at komme i kontakt med en professionel, der efter min erfaring ville kunne hjælpe dig med at få lettet din byrde og finde ud aF, HVAD din sorg drejer sig om og hvordan du kan komme videre... Her tænker jeg især på en psykolog.
Nu er det jo ved at være sommerferie, men skolens kontor er formentlig åbent også i den første uge af ferien, så hvis du henvender dig, vil de sikkert kunne hjælpe dig med at komme i kontakt med en. Kommunen skal også tilbyde gratis anonym rådgivning til unge under 18 år, så på kommunens hjemmeside, burde du kunne finde oplysninger om det...
Men for at kunne indkredse, hvilke muligheder, der konkret kunne være for dig, ville det måske være en god ide at starte med at tale med en rådgiver på BørneTelefonen om netop din situation, der hvor du bor. Du er meget velkommen til at ringe på 116 111.
De bedste hilsner BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.