Søvnproblemer

Hej
Jeg er en pige på 15 år der har problemer med at sove ude. Jeg havde det ok med at sove ude indtil corona kom, hvor at første gang efter blev jeg hentet midt om natten fordi jeg ikke kunne sove. Jeg græder og har det virkelig skidt hver gang jeg skal sove ude, og har derfor valgt at sige nej til en masse sammenkomster fordi jeg ikke kan sove hos andre. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for hvis jeg ligger i min egen seng, og forestiller mig at jeg f.eks. Er hos min veninde, så græder jeg igen.

Jeg bliver utilpas lige så snart jeg får den mindste fornemmelse af at jeg ikke sover i min egen seng eller at jeg ikke er der hjemme. Jeg har prøvet meditation og ligge og høre musik om natten, men det hjælper ikke. Det er som om min venindes eller hvem der nu er der sin tilstedeværelse gør mig utilpas
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Pls hjælp mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årig.

Tak for dit brev.

Hvor er det godt, at du skriver, for jeg kan fornemme, at du føler dig alene med dine tanker og bekymring lige nu.

Du skriver at det er svært for dig at sove ude, efter der har været Corona. Jeg kan sagtens forstå at du bliver ked af, at tingene er blevet anderledes for dig nu, end de var før Corona.

Manges liv har ændret sig efter Corona både børn, unge og voksne. For nogen er det lidt som om, at der er en tid før og efter Corona. Men derfor betyder det ikke, at det bliver mindre træls for dig.

Det er vigtigt, at du igen kan komme til at føle dig tryg. Jeg kan læse, at du er blevet hentet ved en sammenkomst, fordi du blev utilpas. Hvor er det godt, at du kunne kontakte dine forældre og at de hentede dig, da du havde brug for det.

Nogen gange, kan det tage tid, før man bliver tryg igen, når først man har haft det svært. Du har forsøgt med musik og meditation, det er ret flot, at du selv har forsøgt at gøre noget. Men nogen gange kan man bare ikke selv helt få styr på det. Så er det godt, at du tør bede om hjælp til at prøve noget andet.

Måske kan du prøve at tale med dine veninder om, at du for tiden helst vil sove hjemme, men at du rigtig gerne vil være sammen med dem. Og så kan du måske aftale med dine forældre, at de henter dig, når du ringer efter dem.

Du skriver, at du er bekymret for om det er andres tilstedeværelse der gør dig utilpas. Det tror jeg ikke.

Jeg tror du har brug for tid, til at få tryghed for, at alt stadig er godt og sikkert. Derfor er det også vigtigt, at du får talt med nogen om det, for det er ikke rart at gå med det alene.

Jeg håber du kan bruge mine forslag. Hvis du ikke helt ved hvordan du skal få det sagt, kan du ringe til BørneTelefonen 116111, så kan vi sammen prøve, at finde frem til hvad der er bedst for dig.

Du kan også prøve at tale med en rådgiver i Headspace – måske kan du her få endnu flere ideer, du kan prøve af.

Jeg håber, at du har mod og energi til at afprøve nogle af de ideer, jeg har nævnt ovenfor.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.