Brev
Søvnbesvær og dårligt selvværd gennem 2 år
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år, som har en travl hverdag og et dårligt selvværd.
Jeg klarer mig godt i skolen og får gode karakterer, (mest bare 10) men er aldrig tilfreds, jeg ved ikke hvorfor. Jeg har store drømme for min karriere, og ved at jeg vil arbejde med økonomi.
Jeg træner ca. 5-6 gange i ugen, og er Danmarks Mester i min sportsgren, men mine drømme rækker længere…jeg har store drømme.
Jeg har et fritidsjob på 18 timer i måneden, men i 2019 skal jeg arbejde 42 timer i måneden. Det tager meget at min tid.
Jeg har næsten altid svært ved at falde i søvn om aftenen…jeg tænker for meget på hverdagens problemer. Jeg ved ikke havde jeg skal gøre, det har været sådan her i to år.
Jeg går i seng klokken 10, men sover først efter midnat. Jeg skal ørepropper, næsespray, håndcreme, læbepomade, vand og natbriller for at kunne have en chance for at sove. Jeg ved ikke om man kan sige jeg er afhængig af det.
Når jeg ikke kan sove græder jeg og er meget hård mod mig selv. Jeg ligger tit og kræser mine arme… Jeg er meget selvkritisk. Meget meget selvkritisk…
Jeg føler mig som to personer…Jeg hader mig selv om natten, men om dagen er jeg en glad ambisios pige.
Om natten kan jeg finde på at skade mig selv…i en mildere grad dog. Jeg er så træt af det.
Jeg føler, at mine søvnproblemer holde mig tilbage fra at nå mine mål, da jeg ved, hvor vigtigt det er med en god nats søvn. Jeg ved ikke havde jeg skal gøre. Min forældre ved ikke hvad de skal gøre. Min læge tager mig ikke seriøst.
Jeg har prøvet diverse råd som fx. At læse i en bog, ikke bruge telefonen før sengetid, osv. Jeg har også prøvet en slags naturlig søvnmedecin, men det hjalp ikke…
Håber i kan hjælpe
Knus en piger der gerne vil sove:((
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, der gerne vil sove.
Jeg forstår godt at du skriver her til os. For det lyder som om, at du har brug for nogle gode råd. Det vil jeg se, om jeg kan give dig.
Først og fremmest kan jeg godt forstå, det er frustrerende du har problemer med at sove hver aften. Jeg ville ønske at jeg kunne puste noget tryllestøv i din retning, så du kunne sove med det samme og ikke skal kæmpe sådan med det. Men det er jo desværre umuligt.
Man kan prøve med forskellige midler for at sove bedre – som du f.eks. selv skriver kan man sørge for at man ikke bruger sin mobil lige inden man skal sove og at man i stedet for læser i en bog. Der er mange flere råd til en bedre søvn, som ens læge også kan fortælle dig meget mere om. Hvis han/hun altså tager dig alvorligt. Det skriver du, at det ikke er tilfældet. Det synes jeg ikke er i orden.
Men det lyder som om, at det ikke vil kunne hjælpe dig godt nok. Det lyder nemlig som om, at der måske ligger nogle andre grunde bag søvnproblemet. En af grundene kunne måske være et psykisk pres – både på grund af en masse forventninger til dig ”udefra”, men også på grund af en masse krav, som du stiller til dig selv ”indefra” – som har den konsekvens, at du ikke kan falde i søvn. Det lyder som om at du er rigtigt presset på grund af mange forskellige ting i din hverdag.
Det kan være alvorligt, hvis man i lang tid er meget presset og det kan i sidste ende resultere i stress.
Stress skal tages meget alvorligt, da tilstanden går ud over ens helbred. Nogle gange kan man selv komme ud af stress-tilstanden ved at omlægge ens hverdag. Man kan sige nej til kravene ”udefra”. For eksempel kan man sige fra overfor aftaler, man kan snakke med sin skolelærer eller studievejleder omkring at man får en længere tidsfrist, når der eksempelvis skal afleveres opgaver, man kan snakke med sine forældre om mindre huslige pligter hjemme, man kan stoppe til en fritidsinteresse – og så videre. Sommetider er man måske også nødt til at sige fra, selvom man ikke vil. Fordi det i længden er godt for en.
Men nogle gange kan det være svært at gøre selv, hvis man er fanget af krav, som man føler kommer ”indefra”. Jeg synes derfor at du skal snakke med dine forældre igen, hvor du for eksempel fortæller at du slet ikke kan sove mere, så de forstår alvoren. Derudover så synes jeg at du sammen med dine forældre skal overveje psykologhjælp, da det for mig kunne lyde lidt som om, at du forventer meget af dig selv, ikke synes at du er ”god nok” og mangler troen på dig selv.
Vores samfund i dag kræver meget af særligt unge og giver mange børn, unge og voksne stress. Det ville være rigtig godt for dig, at få snakket med en psykolog omkring dine forventninger til dig selv og han/hun vil kunne give dig hjælpende redskaber til, hvordan du kan arbejde med dig selv ”mentalt”/psykisk, så du på sigt kan få det godt igen.
Alternativt kan du prøve det der hedder Body-SDS, som er en kombination af behandling af krop og psyke. Man kan sommetide blive overrasket over, hvor meget sindet kan påvirke ens krop og give fysiske symptomer. Det tror jeg faktisk vil være et rigtig godt sted at starte for dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.