Snus og rygning

Hej. Jeg er en pige, som er kommet til at tage snus. Jeg er normalt sammen med en masse rygere, men ryger ikke selv, da jeg kender konsekvenserne. Mine venner er næsten altid ude at ryge, så jeg har vænnet mig til det miljø. Selvom jeg ikke ryger, får jeg nogen gange en stor træng til at ryge. Jeg bliver helt urolig.

Min onkel og moster har nogen gange talt om snus. De har både talt om rygning og snus, og har sammenlignet det osv. Igår havde min fætter fødselsdag og vi var hjemme ved min moster. Hun fortalte min onkel at hun havde en hel pose fyldt med snus og de fik ind for at finde det. Lige præcis der, fik jeg en stor træng til en smøg.

Da de kom ud, smuttede jeg ind og tog en enkel snus. Da jeg kom hjem, stak jeg den under overlæben. Jeg er bange for hvad det kan gøre ved mig. Min far flippede ud og blev nærmest sindssyg, da han fandt ud af, at min bror ryger. Hvad skal jeg gøre? Jeg har sådan lyst til at ryge, men vil helst ikke holde noget hemmeligt for mine forældre. Er det skadeligt? Var det dumt? Hvad kan jeg gøre for ikke at tænke på det? Håber det er noget i kan bruge..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år, tak for dit brev om "snus og rygning".

Du skriver, at du er kommet til at tage snus. Og det er der vel for mig at se ikke noget at sige til, sådan som din onkel og moster har talt om det, så du er vel blevet nysgerrig efter, hvad det er for noget..?

Du spørger, hvad snus kan gøre ved dig. Jeg kan bare sige, at snus er røgfri tobak tilsat forskellige stofer. Og også snus kan skabe afhængighed og på sigt være skadeligt at tage.

Jeg forstår dit brev sådan, at du ikke har lyst til at ryge, men at det nogen gange kan være svært at holde fast i dette, når du er sammen med rygere. Men alligevel bliver du urolig ved denne lyst, og jeg forstår det sådan, at du på den anden side ikke har lyst til at begynde at ryge. Du er jo også opmærksom på, at rygning kan gøre noget ved dig. Og tænker også på, hvordan din far reagerede, da han fandt ud af, at din bror ryger.

Nu vil du heller ikke holde noget hemmeligt for dine forældre, så måske kunne det være en god ide, at snakke med dem om rygning - og også rygningens konsekvenser (og også at nogen begynder at ryge, fordi de synes, det er smart eller fordi andre har opfordret dem til det).(Det er efterhånden også velkendt, at rygning er usundt). De kan måske også hjælpe dig med nogle gode ideer til, hvad du kan gøre, hvis du tænker på at prøve at ryge.

Hvis ikke, du synes, du kan snakke med dine forældre om det på en ordentlig måde, kunne du måske også vende dine tanker med nogle af dine venner? Fortælle dem det, som det er, at du faktisk har lyst til at ryge, men at du har besluttet dig for ikke at gøre det. (Fx fordi du ikke har lyst til alle de skadevirkninger det medfører og fordi du ikke orker at din far bliver lige så tosset på dig, som han blev på din bror.) Måske vil dine venner faktisk respektere det og støtte dig i ikke at begynde..?

Mange hilsner
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.