Slette mit efternavn?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
Mange tak for dit brev. Jeg er rigtig ked af at høre, at din far er blevet hjerneskadet, og jeg synes at det er rigtigt flot, at du skriver hertil! Det får mig til at tænke, at du er en rigtig stærk pige!
Først og fremmest vil jeg sige, at det er flot, at dig og din mor har kunnet sige fra over for din fastre, selvom det helt sikkert må have været svært.
Hvis man som barn ønsker at ændre sit navn, så skal man have samtykke fra sin mor og far, eller den af dem, der har forældremyndigheden. Det kan selvfølgelig være lidt svært for dig at få din fars samtykke, hvis han er meget dårlig efter sit uheld, men måske er der fundet en værge (en der kan træffe beslutninger på din fars vegne) for din far, eller måske har din mor fået den fulde forældremyndighed alene?
Hvis det navn, du ønsker at få som efternavn, tidligere har været dit mellemnavn, så kan det godt lade sig gøre, hvis dette er godkendt som efternavn. Hvis du hedder Louise som mellemnavn, så kan det altså ikke lade sig gøre, men hvis man nu hedder f.eks. Peter Skov Larsen, så kan man godt ændre navn, så man kun hedder Peter Skov.
Reglerne om navneændring er lidt komplicerede, så måske var det en god ide, at du tog forbi dit lokale kirkekontor og talte med en ansat der. Det er nemlig på kirkekontoret, man skal henvende sig, hvis man gerne vil ændre sit navn. Hvis ikke de kan hjælpe dig med dine spørgsmål, kan du også ringe til din lokale Statsforvaltning, se http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4621. Hos Statsforvaltningen behandler man de navnesager, som kirkekontoret ikke kan tage sig af.
Jeg håber rigtigt meget, at du kan bruge mit svar. Jeg tænker, at du må have det rigtig svært på mange fronter, og håber at du får god hjælp. Men hvis du har det meget svært og ikke rigtigt kan finde ud af, hvad du skal gøre for at få det bedre, vil jeg anbefale dig at kontakte Børns Vilkår igen, enten via BørneTelefonen på 116 111, på BørneChatten eller via BørneBrevkassen. Alle tre steder sidder der voksne der er klar til at lytte til dig.

Mange venlige hilsner og bedste tanker
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.