Skuffelse.. Igen…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver for at få hjælp, for jeg kan høre, at der er nogle ting, som er rigtig svære for dig i øjeblikket. Du skal på ingen måde undskylde for, at du kom ud med dine frustrationer i brevet. Det er helt i orden. Nogle gange kan det være en hel lettelse, at komme ud med det. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.

Når jeg læser dit brev, får jeg en forståelse af, at der er mange ting i dit liv, som er medvirkende til, at du har en følelse af, at være skuffet over andre, og dermed også en følelse af at være vred, ydmyget og naiv.

Jeg tænker, at det for det første, er dine forældres skilsmisse, der har taget hårdt på dig, hvilket er helt naturligt. Det er rigtig hårdt for børn, når deres forældre bliver skilt. Når noget er hårdt eller svært kan man reagere ved at lukke sig inde i sig selv, og trække sig væk fra sine venner, som du også gjorde.  Det tror jeg, at der er mange, der kan genkende. Det betyder ikke, at det skal blive ved med at være sådan. Når man er klar til det, vil man langsom begynde at åbne sig op igen, og gøre plads til at se sine venner.

Det lyder som om, at det er rigtig godt for dig, at du har din hest og andre dyr, som du kan være sammen med. Dyr kan være verdens bedste venner, og er altid til at stole på, som du selv skriver.

Det kan også være rigtig hårdt, når ens forældre begynder at få andre kærester, og man skal ’dele’ dem med både deres kærester og børn. Det er ikke rart at føle, at man skal kæmpe om opmærksomheden med dem. Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af, at du måske savner din far, og har brug for at være alene med ham, når du besøger ham. Er det mon sådan du har det? Måske kunne du prøve at foreslå, at I to kunne lave noget sammen en gang i mellem? Fx køre eller gå en tur, så I kan få snakket sammen, uden alle de andre er til stede. Hvordan tror du, at det ville være?

I forhold til din tidligere kæreste, kan jeg godt forstå, at det må være rigtig hårdt, at han slog op med dig, fordi han blev forelsket i din veninde. Jeg synes bestemt ikke, at det er naivt at tro, at man kan blive forelsket i én, man aldrig har mødt. Det er der masser mennesker – både unge og voksne – som har prøvet. Hvis man skriver sammen over nettet eller sms, kan man komme til at kende hinanden så godt, at man bliver forelsket uden at have set hinanden i virkeligheden. Det er helt normalt. Det er også helt normalt, at man har brug for at forsvinde ned i et hul, hvis man fx føler sig svigtet, eller der er en, der slår op. Det gør man, fordi man har brug for at være ked af det, for at kunne komme ovenpå igen. Det lyder måske mærkeligt, men hvis man giver sig selv lov til at være ked af det, hvis man fx føler sig svigtet eller dårligt behandlet, vil følelsen også gå hurtigere over, end hvis man prøver at lade som om, at man ikke er ked af det.

Når jeg læser dit brev, får en fornemmelse af, at du er ret hård ved dig selv og at du bebrejder dig selv for de ting, der sker. Er det mon rigtigt? Fx skriver du, at din ekskæreste blev skuffet over dit udseende, og at du måske ikke fik tænkt ordentligt før du talte. Jeg tænker, at der kan være mange andre grunde til, at det ikke gik med ham. Måske er han en type, der hurtigt udskifter sine kærester? Måske har han det bedre med at skrive sammen end ved at mødes i virkeligheden? Der kan være alle mulige grunde, som slet ikke behøver at handle om dig, men som mere handler om ham selv. Det er naturligt, at man bebrejder sig selv for alt muligt man har gjort, sagt osv., hvis ens kæreste slår op med én, og oven i købet får en ny kæreste hurtigt efter. Man bebrejder sig selv, fordi man er ked af det og skuffet, og prøver at finde en forklaring på det. Men de fleste gange handler det slet ikke om noget man har sagt, gjort eller måden man ser ud på. Måske har fyren bare ikke de samme følelser for én mere… Det er rigtig hårdt når det sker, men det er desværre noget man bliver nødt til at acceptere, og som jeg skrev før, er det godt, at man giver sig selv lov til, at være ked af det. Måske var han heller ikke den rigtige kæreste for dig… Jeg er sikker på, at du møder en anden. Du lyder til at være en rigtig sød pige. Jeg tænker også, at drengen må have syntes, at du var sød og interessant, fordi han var interesseret i at skrive med dig.

Du skriver, at du ikke er så tilfreds med måden du ser ud på, og at der er oven i købet, er nogen der har sagt til dig, at de ikke synes du er pæn. Jeg må sige, at jeg synes, det er virkelig tarveligt at sige sådan noget! Synes du ikke det? Det er vigtigt for mig at sige til dig, at dét, de andre siger om dit udseende på ingen måde er en sandhed. Det er noget DE synes. Derfor kan der være mange andre, som synes du er pæn – også drenge. Mennesker har forskellig smag. Nogle synes at det er pænt at have rødt hår, andre synes at sort hår er pænest. Nogle kan bedst lide rød, andre blå. Intet er bedre eller dårligere end andet. Det handler bare om, at man har forskellig smag. Jeg synes ikke, du skal lade dig gå på af, hvad andre synes om dit udseende, eller høre efter, hvis de siger noget dårligt om dig. Du skal hellere lytte efter dem, som siger noget pænt om dig. Udseende er heller ikke alt afgørende. Jeg synes, det er meget mere vigtigt, hvordan man er inden i – at man fx er sød overfor andre. Hvis man ser sådan på det, synes jeg ikke, at dem der har sagt noget dårligt om dit udseende er særlig ’pæne’ indvendig.

Du skriver, at du har én ven, som aldrig har svigtet dig. Det er rigtig dejligt at høre. Selv om andre kan være tarvelige og svigte en, betyder det ikke, at alle mennesker vil gøre det. Jeg synes, det ville være rigtig ærgerligt, hvis én person, som du har lukket ind i dit liv, har ødelagt det, så du ikke vil lukke andre ind. Jeg kan godt forstå, at du måske er blevet lidt mistroiske efter de dårlige oplevelser, du har haft på det sidste, men jeg tror, at du skal passe på med at tænke, at din gode ven, og andre mennesker, som du lukker ind, også vil svigte dig. Det ville være ærgerligt, hvis de skal ’straffes’ for noget andre har gjort. De er jo sig selv, og ikke som de andre. Jeg tænker, at du måske kan fortælle din gode ven, hvor vigtigt det er for dig, at han aldrig har svigtet dig, og at du sætter meget pris på jeres venskab. Hvis du har mod på det, kan du måske også sige, at du er blevet lidt mistroisk overfor andre mennesker, da du har oplevet at blive svigtet, og at du kan være bekymret for, om han også vil være der, når det er værst. Hvordan tror du, at det vil være? Og hvad tror du, at han vil svare?

Jeg synes, det er super godt, at du har gjort meget for at ændre de ting i dit liv, som du ikke er tilfreds med. Jeg tror, at du kan meget mere, end du selv tror. Som jeg tidligere skrev, tror jeg, at du er lidt hård ved dig selv – også når du skriver, at du føler dig som en kæde om benet på dine veninder. Du kan aldrig blive en forhindring for deres succes. Den afhænger nemlig kun af dem selv.

Prøv at tænke på dig selv, som din egen bedste ven. Hvordan ville du så behandle dig selv? Hvad ville du sige til dig selv? Hvad ville du fremhæve som det bedste, det pæneste ved dit udseende og hvad er det, dine dyr, din bedste ven og veninder, så godt kan lide ved dig? Selv om det er svært, tænker jeg, at det kunne være hjælpsomt for dig, hvis du kunne prøve, at tænke gode tanker, og behandle dig selv bedre end du gør nu. Du er dén, der skal behandle dig bedst.

Og hvis du får brug for at komme ud med dine frustrationer eller bare snakke lidt, er du meget velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også logge ind på chatten ved at gå ind på hjemmesiden. Adressen er

www.bornsvilkar.dk

. Der sidder søde rådgivere klar til at lytte og hjælpe dig.

Jeg håber ønsker dig alt det bedste, og håber at du kan bruge mit svar.

Held og lykke til eksamen. Jeg er sikker på, at det nok skal gå godt!

De kærligste hilsner fra

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.