Brev
Skrøbelig
Hej jeg er en pige på 11 år.
På en måde er mit problem ikke det største, men jeg er i tvivl. Jeg tror at jeg er skrøbelig og ustabil. Jeg er MEGET let til at græde. Jeg er tit lige ved at græde hvis jeg bliver rettet lidt på.
Min mor ved godt jeg er let til tårer, men hun siger ikke noget til det. Her er mit spørgsmål. Hvad burde jeg gøre? Skulle jeg gå til psykolog. Eller overeagerer jeg? Er der noget i vejen med mig? Burde jeg gøre noget? Er det normalt?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 11 år.
Tak for dit brev. Alle
problemer er velkomne her og du skal ikke være bekymret for, om det er stort
eller mindre stort. Det der er vigtigt for dig, det vil jeg rigtig gerne hjælpe
dig med.
Det lyder til, at det
bekymrer dig, at du har MEGET let til at græde og derfor tænker, at du er
skrøbelig og ustabil. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål. Det bliver
måske nogle lidt lange svar - det håber jeg er ok med dig?
Du spørger, om det er normalt,
at have let til tåre eller til at græde. Og til det kan jeg kun svarer, at det
er normalt for nogle. Nogle græder næsten aldrig og andre græder ofte. Nogle
græder af grin og andre græder, når de ser noget sørgeligt i TV. Nogle kan
styre det og andre kan ikke styre det. Nogle kæmper for at holde tårer tilbage
og andre giver bare slip og lader tårerne trille.
Men det at græde forbinder
vi normalt mest med at være ked af det, men kan altså også skyldes andre ting. Fx hvis man bliver rørt, man føler sig uretfærdigt behandlet, sørger over en, savner en, og
hvis man bliver bange eller forskrækket. Det er alt sammen helt normalt. Måske
kender du også andre situationer hvor man græder?
Når jeg læser dit brev, så
forstår jeg, at det ikke er fordi, at du tit er ked af det eller får tårer i
øjnene. Men at du hører til dem, som græder og får tårer i øjnene, også når de
ikke er kede af det. Er det mon rigtigt forstået af mig?
Når man for eksempel bliver
rettet på, er det normalt at reagerer, og det er forskelligt hvordan man
reagerer. Nogle får måske et sug i maven, nogle får lyst til at kigge væk eller
gå for sig selv - måske din krop reagerer ved at få tårer i øjnene? Det kan også
være fordi den måde man bliver rettet på virker voldsom? Måske føler man, at
man ikke får en chance til at fortælle noget eller forklare sig. Måske råber den
voksne meget højt eller det kommer helt bag på en, at man har gjort noget som
den voksne ikke synes om. Det ved jeg, at der er mange børn som kender til.
Du spørger, om du bør gøre
noget? Når du skriver, at du er lige ved at græde, når du bliver rettet på, så
lyder det til, at du er ved at lære dine reaktioner bedre og bedre at kende, og
de måder nogle retter på dig. Derfor når du måske, at holde tårerne tilbage,
inden du begynder at græde?
Og at du ved, at du er mere
skrøbelig og ustabil, når det kommer til, at din krop får lyst til at reagerer
ved at græde. Så det lyder til, at du kan blive rigtig god til at vide, hvornår
tårerne er på vej og hvornår du gerne, vil have dem til at gå væk igen.
Prøv at tænke over hvornår
det er, at du får tårer i øjnene eller begynder at græde. Hvilke situationer er
det i, og hvad er det der sker når du får det sådan. Er der situationer som
ligner dem, hvor du ikke får det sådan? Men hvor du fx bliver rettet på en måde
som er ok for dig?
Jeg kommer til at tænke på,
om tårerne og gråden er noget andre bemærker, når du er så sej til at tæmme
tårerne. For hvis du kun når at få våde øjne, kan det være, at andre slet ikke
når at opdage dem og derfor ikke ved, at de måske har rettet dig eller talt til
dig på en måde som virker for voldsomt for dig. Måske vil det hjælpe dig, at sige det til dem?
Du skriver at din mor godt
ved det, men at hun ikke siger noget. Hvis du har brug for at tale med hende om
det, så kunne det måske være på tidspunkt, hvor der er tid og ro til at tale om hvad I kan gøre derhjemme?
Måske vil det hjælpe dig, at sætte ord på dine
følelser fx når du bliver rettet på. Det kan være, at du reagerer med tårer
eller gråd på en følelse af, at det ikke er rimeligt eller der bliver råbt?
Måske kan du øve dig i at sige, eller tænke for dig selv, ”det er bedre, at du
siger det til mig på en stille måde” eller ”jeg forstår ikke hvorfor du retter
på mig – jeg har gjort det så godt jeg kunne”. Det lyder måske lidt skørt, men
jeg tror det kan hjælpe. Måske har du nogle andre ord, som du kan bruge…
Jeg tænker, at du kun skal
gøre noget andet end det du gør nu, for eksempel gå til psykolog, hvis du kan
mærke, at du græder fordi, at du er rigtig ked af det, din bekymringen bliver
større eller hvis det begynder at holde dig fra, at gøre ting du plejer at gøre
og have lyst til.
Du er meget velkommen til
at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111 eller skrive på BørneChatten
her på siden, hvis du gerne vil fortælle mere  eller måske om noget helt
andet.
De bedste hilsener til dig
fra
BørneTelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.