Brev
Skal jeg mødes med ham?
Hej Brevkassen
Jeg har de seneste par uger skrevet med en fyr, som min veninde kender. Så jeg ved at han er en rigtig person, og at han er en dreng på alder med mig. Vi har skrevet, og haft et en telefonsamtale, hvor han blandt andet har fortalt mig nogle personlige ting om sig selv, han har vist mig en masse tillid. Jeg fornemmer, at han gerne vil mødes med mig, altså offentligt, men jeg ved ikke om jeg har lyst, til at mødes med ham, hvis han spørg. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev.
Åh, jeg kan så godt forstå, at det er en svær beslutning. Skal du mødes med ham nu eller vente?
Det er altid super spændende og dejligt, når man kan mærke, at den anden betror sig til en. Det er også dejligt, når man kan mærke en god kemi. Jeg har meget stor respekt for dig og dine overvejelser. Det siger mig, at du passer på dig selv, og det skal du holde fast i.
Du er bevidst om, at det vil føles mest trygt for dig at mødes et offentligt sted. Det er så fint. Du kan måske også fortælle til en veninde, når I skal mødes. Så ved hun også noget om, hvad der skal ske den dag?
Jeg kan ikke lade være med at nævne noget for dig: Selvom drengen har valgt at betro dig noget om hans liv, står du ikke i gæld til ham. Du SKAL ikke mødes med ham, hvis du ikke har lyst. At han har valgt at dele med dig betyder ikke, at du er forpligtet til noget.
Det kan være svært at beslutte, hvornår det er rigtigt at mødes. Skal det være nu eller senere? Måske aldrig? Det kan føles svært at tage en beslutning.
Jeg tænker, at du skal føle dig helt klar – eller så klar du nu kan blive. For det er klart, at der altid vil være lidt spænding i luften første gang, man skal mødes.
Du skriver, at du ikke ved, om du har lyst til at mødes med ham. Kan du aftale med dig selv,  at du først mødes med ham, når du er helt klar?
Du kan bruge tiden på at lære ham bedre at kende. Og være nysgerrig på det, der gør dig usikker. Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan han reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis han ikke virker som noget for dig. Uden at det forhold, I har som venner, bliver akavet.
Måske finder du ud af, at du slet ikke skal mødes med ham. Så er det også i orden. På den måde er du tro mod sig selv og ham.
Jeg håber, du kan bruge svaret, selvom det ikke er et ja eller nej til at mødes med ham.
Du kan altid ringe til Børnetelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste sommerhilsner BørneTelefonen