Brev
skal jeg fortælle min mor jeg ryger
hej
jeg er en 16 årig pige som har et problem. Jeg er blevet fast-ryger, ,og jeg ved ikke om jeg skal sige til mine forældre, specielt min mor. vi har en deal i min familie, at hvis man ryger, så får man ikke sit kørekort, og det vil jeg selvfølgelig altid gerne have. Men jeg ryger rigtig meget. jeg kan finde på at sige jeg skal mødes med min veninde, og så komme hjem 2 timer senere og stinke af røg. jeg gør det på skolen, med mine venner og specielt til fester, og jeg kan mærke mine forældre har mistanke. der er altid smøger i min taske og jeg er simpelthen så bange for snart at blive busted.
en anden ting er at min bror også gør det. han er 20, og har gjort det siden han var 15, og mine forældre ved heller ikke han gør. han har fået sit kørekort, så han er ikke ligeså bange for at blive busted, men hvis han bliver skal han betale pengene tilbage til mine forældre.
altså burde jeg fortælle det, eller går det nok ved at holde det hemmeligt. jeg ved bare at hun vil blive total skuffet over mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige
Det virker som om, at det betyder meget for dig at hygge dig med vennerne. Nu er cigaretter også blevet en del af hyggen. Jeg kan se på dit brev, at du er begyndt at ryge rigtigt meget.
Jeg tror, at du før eller siden vil blive ‘busted’ af dine forældre. I dit brev skriver du nemlig, at du altid har cigaretter i tasken – og at du stinker af røg.
Før eller siden glemmer du en pakke cigaretter i din jakke. Eller der sker noget andet, så sandheden kommer frem. Det er nemlig meget svært at holde cigaretter hemmelige.
Jeg kan også se, at du ikke er glad for at svigte den ‘deal’, I har i familien. Du virker ikke ligeglad med, hvad din mor tænker. Du vil ikke skuffe hende, skriver du.
For nogle unge er det let at overbevise sig selv om, at en løgn ‘nok skal gå’. Men det virker som om, at situationen ikke føles let for dig.
Måske kan nogle af disse tanker og forslag hjælpe dig lidt videre:
Du kan selv vælge at starte samtalen med din mor (eller begge dine forældre). Ville du turde det? Fordelen er, at du ikke skal gå og være bange for afsløringen, som alligevel kommer. Måske virker det mere ‘modent’ at tage ansvar ved at fortælle om cigaretterne selv?
Nu kender jeg ikke din mor. Men de allerfleste forældre er først og fremmest bekymrede. Forældre tænker på de skader på kroppen, som rygning medfører. Har du nogle argumenter og forslag, der kan berolige hende?
For eksempel at du overvejer at trappe ned? Eller at du har brug for hjælp til at finde noget, du kan sætte i stedet for cigaretterne? Men det vil kun have virkning, hvis du kommer med forslag, du mener helhjertet.
Faktisk kan forældre blive så bekymrede, at de kommer til at ‘handle’ med deres børn: Du får et kørekort – jeg får et røgfrit barn. Men det er sjældent en god ide ‘at slå en handel af’. En handel indgået i tidernes morgen er sjældent det, der forhindrer den første cigaret. Når gruppen hygger og cigaretterne kommer frem, er gamle ‘handler’ langt væk.
Trusler, overdrevne skræmme-kampagner og ‘handler’ bringer som regel ikke noget godt. Skuffelse gør heller ikke. Det er en vigtig pointe.
Det mest hjælpsomme for dig vil være en stille og rolig samtale om de kræfter, du er oppe imod. For det er meget svært at slippe fri af cigaretterne, når de først har fat. Hvilke fordele er der ved at komme fri af cigaretterne? Kan du se ideen i at blive røgfri igen? Hvad kan du sætte i stedet?
Når du er parat til det, vil det være en mulighed at se på Stoplinien  eller Netstof. Der kan du også dele erfaringer med andre og få gode råd og viden om det stof (nikotin), som alle fast-brugere er afhængige af.
Måske kunne du vise din mor mit brev til dig. Så kan hun se, at du har det så svært med situationen, at du har skrevet herind. Og at du virkelig er bekymret over at ‘skuffe’ hende. For du er ikke ligeglad med, hvad hun tænker.
Jeg tror og håber, at I vil få en rolig og god samtale om cigaretterne. Og at I sammen vil gøre brug af hjemmesiderne, der rummer meget god viden og erfaringer.
Kærlig hilsen BørneTelefonen