Brev
sindssyg
no one ever see how i feel. my life is fucked, im always late to class, i yell at my teacher, i cant make my homework. im psychicly down. one of my close friends stole my guy, i just lost my bestfriend, i dont love my parents, my friends dont love me. it would be easier if i just committed suicide. then there wouldn’t be any problems at home an at my school. the world would be a lot happier without me messing up everything. i dont even love my parents, and my friends they dont love me. i allways feel terrible ugly….. and then I cut my arms, with a pocketknife. if somebody just saved me, came and helped me, cheered me up and made me happy. are you even out there?
alle min tanker skrevet ned, undskyld det er engelsk, men jeg formulerer mig bedre på engelsk jeg er konstant rastløs, hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Du skal ikke undskylde, at du har skrevet på engelsk - nogen gange, som du også skriver - formulerer man sig bare bedre på engelsk.
Du skriver, at du er rastløst og spørger, hvad du skal gøre... Jeg tænker, at din rastløshed måske hænger sammen med meget af det, du har formuleret på engelsk. Mon det er rigtigt forstået..?
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at der er flere svære ting i dit liv (?). Du fortæller om svære relationer til dine forældre, venner og lærere i skolen. Du fortæller også, at en af dine bedste venner har taget din kæreste fra dig. Jeg kan godt forstå, at du beder om hjælp - jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg kan ikke lade være med at blive bekymret for dig, da du både fortæller, at du har selvmordstanker, og at du skader dig selv. Jeg tænker, at du skal finde en voksen, der vil lytte til dig, støtte dig og hjælpe dig med at få styr på dine mange tanker og følelser - en voksen der kan støtte dig i at få gode og stærke relationer til dine forældre og eller venner - en voksen der kan hjælpe dig med at få dig "på ret køl igen".
Jeg tror, at din rastløsthed måske langsomt vil forsvinde, hvis du oplever, at der én der gerne vil støtte dig - én der er der for dig. På den måde kan du måske finde tryghed og mod til at begynde at gøre ting anderledes i dit liv. Mon du kan følge mig..?
Ofte hjælper det også at dele de mange svære tanker og følelser med et andet menneske, således at man ikke bærer rundt på det helt alene.
Mon du kender en voksen du har tillid til, og som du tror vil støtte og hjælpe dig..?
Det kan være et familiemedlem (måske en moster (?) eller bedsteforældre), en god nabo, en tidligere lærer fra din folkeskole, en voksen fra dit fritidsliv (træner, underviser..?)...
Måske du kunne vise dem dit brev til BørneBrevkassen, hvor du meget fint beskriver, hvordan du har det..?
En mulighed kunne måske også være, at du kontaktede Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade (LMS). Her kan du få støtte og hjælp gennem både personlig rådgivning, mail, chat, telefon og støtte kontakt person. Måske du kunne overveje at kontakte dem..? Du kan læse mere om dem > her, og om hvordan du kommer i kontakt med dem > her.
Du skal vide, at du også er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten. Her sidder der dygtige rådgivere klar til at lytte, støtte og hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.