Brev
Shisha Pen
Hej Børnebrevkasse,
Jeg har en shisha pen som jeg ryger men heg har hørt fra mange at det ikke på nogen måde er dårligt for kroppen da det bare er vanddamp man indånder.
Er det rigtigt?
Kh
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver herind om det og jeg kan godt forstå, at du føler dig usikker på, hvilken påvirkning e-cigaretten mon har på din krop og din sundhed.
E-cigaretter er en elektronisk cigaret, hvor man hælder en væske på, som bl.a. indeholder smagsstoffer og tilsætningsstoffer, hvor nogle væsker også indeholder nikotin. Det er derfor forskelligt fra e-cigaret til e-cigaret, hvad væsken indeholder. Forhandlere siger ofte, at det er en sundere form for rygning. Men faktisk ved man meget lidt om e-cigaretter, hvad de indeholder og hvilke konsekvenser det har at inhalere væsken. Det er faktisk sådan, at Sundhedsstyrelsen fraråder - ikke anbefaler at man bruger e-cigaretter - så det er ikke sundt at ryge, hverken rigtige cigarretter eller e-cigaret. Den vanddamp, der er i e-cigarretten, indeholder jo stoffer, smags- og tilsætningsstoffer, og det kommer stadig via lungerne ud i kroppen via vores blodomløb.
Gad vide, hvorfor du ryger på en e-cigaret? Hvis du er i gang med et rygestop vil jeg foreslå, at du benytter dig af andre hjælpemidler til rygestop. Du kan faktisk både få råd fra din egen læge og på apoteket om rygestop, og hvilke hjælpemidler der er bedst at benytte sig af. Måske kan det være en hjælp for dig? En måde du kan starte dit rygestop er for eksempel ved at vælge en rygestop-dag. Derudover kan det være godt at tænke over, hvad der bliver svært ved rygestoppet, og hvad du så kan gøre i de situationer. Det kan for eksempel være at gå en tur, ringe til en ven, sætte noget musik på, spise et stykke frugt eller blive afledet på en anden måde. På den måde kan man altså forberede sig på det på forhånd og gøre rygestoppet mere overskueligt. Giver det mon mening?
Hvis du ikke er i gang med et rygestop, men blot er begyndt på e-cigaretten, kan der eventuelt være andre ting, som kan overtage den vane du har. Det kan for eksempel være at have noget med sig, man kan drikke eller at have tyggegummi til de tidspunkter, hvor man får lyst til at ryge. Hvad tænker du om det?
Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du er anonym, når du ringer ind. Jeg håber, at det her brev har givet dig svar på det du ønskede svar på.
Mange hilsner fra BørneTelefonen