Ser syner, hvad er der galt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev, hvor du beskriver meget fint hvordan du ser syner og oplever det, samtidig med at du er klar over at det ikke er virkeligt.

Jeg kan se i dit brev, at du døjer med flere forskellige problemer: du ser syner om natten, du har cuttet i næsten et år, hvor du også har været ked af det og har haft problemer med at huske.

Det er meget almindeligt, at man i en periode har forskellige forestillinger om, at der kan ske noget uforudset, når det er mørkt, nok mest, hvis man i forvejen føler sig utryg. Og jeg tænker her på, at der bag det, du beskriver, muligvis gemmer sig nogle følelser, der ikke er kommet op til overfladen. Og her er det sandsynligt, at din cutting bevirker, at du - for en periode - får disse følelser på afstand.

Nu skriver du, at du egentlig ikke har lyst til at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det ville ellers være rigtig godt for dig, hvis du kunne tale med nogen om det - og på den måde få hjælp til at finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre.

Hvis du ikke kan tale med dine forældre om det, kunne det nok være en god ide at tale med din læge eller skolesundhedsplejersken. Eller måske kunne det også være en ide at ringe til Børnetelefonen og snakke med en rådgiver - der kan du tale helt anonymt?

Mange hilsener

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.