Sådan har jeg det

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Hvor er du bare god til at beskrive, hvad der sker i dit liv for tiden. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at skrive dine mange tanker ned og dele dem med os. Jeg vil meget gerne give dig mit syn på sagen.

Du er enormt god til at se på dig selv og din situation fra forskellige vinkler. Det fortæller mig, at du har et meget højt refleksionsniveau – at du tænker meget over tingene, og fx både kan se noget positivt og negativt i ikke at være en del af den populære gruppe. Jeg tænker, at det bl.a. er derfor, du har fået fortalt, at du har en voksen måde at se tingene på.

Når man er så god til at reflektere over sit liv, som du er, så kan det også føles meget overvældende og måske udmattende. Man kan føle, at ens hjerne må køre i et meget højt tempo for at holde styr på alle de tanker. Måske kan du genkende det?

På BørneTelefonen taler vi med rigtig mange unge, der kæmper for at være perfekte til det hele. Det kan være rigtig hårdt at tænke, at man burde være bedre i skolen, burde træne mere dans, burde gøre mere for at blive populær osv. Det kan godt føre til en tristhed og en følelse af, at man ikke er god nok. Også selvom man egentlig er glad for de venner man har, har en god familie og generelt klarer sig godt.

Der er rigtig mange unge, der tænker meget over deres liv i gymnasietiden. Det er en periode i ens liv, hvor man er lige mellem barn og voksen. Det giver anledning til mange tanker om, hvordan ens liv er, og hvordan man ville ønske, det var.

På den ene side, kan jeg kan læse, at du ville ønske du var med i gruppen af mere populære piger, der holder fester og har kærester. Du ville også ønske, at du kun fik 12-taller, og at du var elite-danser.

På den anden side skriver du, at er du glad for dine gode venner, der er ægte og til at stole på. Du klarer dig fint i skolen. Du har en god familie, som du deler dine tanker med. Du ved, at det perfekte billede du ser af andres liv på de sociale medier, ikke er et ægte billede af virkeligheden.

Du skriver noget rigtig godt og vigtigt i dit brev. Du skriver: “Jeg vil ikke lave om på mig selv, jeg synes det er fantastisk at være anderledes, jeg tror på at alt det jeg går i gennem nok skal give pote og blive til noget godt en dag, det giver mange værdier som jeg synes er vigtige at have, som normalen ikke kommer har på samme måde.

Det er virkelig godt skrevet, og jeg tror, at du har helt ret i, at det giver pote at være sig selv. Det er en vigtig værdi, at tro på sig selv og at turde skille sig ud fra mængden.

Har du mon overvejet, at det måske egentlig er andre – de populære “gæs” – der burde kaldes “anderledes”? Dem, der laver om på sig selv, for at være med i gruppen af de populære. Dem, der kun viser det perfekte frem på de sociale medier. Måske er det egentlig dem, der ikke er sig selv, der er anderledes end dem, der tør være sig selv…?

Jeg tænker på, om du og dine gode veninder har overvejet selv at holde en fest? Man kan sagtens feste, danse, høre musik og have det sjovt, selvom alle eller nogle ikke drikker alkohol. Måske kender I nogle fra de andre klasser på gymnasiet, eller venner fra jeres fritidsaktiviteter, som I kunne invitere med?

De fleste mennesker ønsker sig et anderledes liv ind i mellem. Men det er en god øvelse at få øje på de gode ting i ens liv, hvis de negative tanker bliver for mange. Det kan jeg læse, at du faktisk er rigtig god til. Jeg tror på, at du kan holde fast i at være dig selv, og alligevel få en rigtig god og sjov gymnasietid.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker til noget. Jeg vil slutte af med at sige, at jeg virkelig godt forstår, at du gerne vil have mest muligt ud af din gymnasietid. Og at du derfor nogle gange kan savne at være en del af et større fællesskab med fester, liv og sjov. Men det lyder også til, at fællesskabet på dit gymnasium ikke er det fællesskab, du drømmer om. Det fællesskab har nogle værdier og en måde at være sammen på, som du ikke bryder dig om. Vil det derfor være helt forkert at sige, at du savner det store fællesskab – men ikke det fællesskab, du kan finde på dit gymnasium?

Hvis du tænker, det er sådan, du har det, så overvej, om du og dine veninder sammen kunne opsøge andre fællesskaber. Det kunne jo godt være på andre gymnasier. Måske kender I nogle fra et andet gymnasium, som kunne invitere jer med til fest?

Hvis du en anden gang har brug for at dele dine tanker med nogen, er du meget velkommen til at skrive igen eller ringe, sms’e eller chatte på tlf. 116111. Vi sidder klar, til at lytte.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.