Rygning

Hej, jeg er en 13 årig pige der går i 7. Klasse.

Jeg begyndte at ryge smøger lige da jeg var blevet 11 år. Jeg var sammen med folk der var 2-4 år ældre end mig så jeg følte mig stor og sej når jeg røg.

Jeg har altid været meget modem af min alder. Det er derfor jeg næsten altid kun har haft veninder der var en del ældre end mig.

Jeg begyndte at ryge fast og blev afhængig, jeg følte ikke det var nikotinen jeg var afhængig af men følelsen af at ryge. Jeg blev opdaget af min mor nogle måneder efter jeg begyndte at ryge. Jeg stoppede efter jeg var blegede opdaget.

Så røg jeg lidt igen men ikke fast.

Her for 5 måneder siden cirka begyndte jeg at ryge smøger igen. Allerede omkring en uge efter valgte jeg at købe en puff bar. På 5 måneder har jeg haft 3 puff bars og køber snart en igen. Jeg tænker næsten ik på andet en at ryge/vape..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt at du skriver ind og søger hjælp. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Desværre begynder mange børn og unge at ryge smøger og puffbars. Det starter tit med at man gerne vil være med i et fællesskab, ligesom du beskriver med dine veninder og så bliver man af afhængig af følelsen af at ryge. Mange unge ender desværre også med at blive syge af det. Det er derfor rigtig godt du skriver ind, så jeg kan give dig nogle råd til, hvordan du kan stoppe med at ryge.

Du skriver i dit brev at du blev opdaget af din mor og derefter stoppede med at ryge. Mon du har mod på at snakke med din mor om det? Jeg er sikker på at hun vil være glad for at høre at du gerne vil stoppe og vil sikkert også gerne hjælpe dig.  Jeg forstår at det kan være en svær samtale og man kan være bange for den reaktion man får.

Hvis du ikke føler dig tryg ved det, så vil jeg anbefale dig at snakke med din læge og fortælle han/hende at du gerne vil stoppe med at ryge. Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.

Andre unge fortæller mig, at dette link er hjælpsomt: Stoplinien Her kan du finde vej til en voksen, du anonymt kan tale med – og som ved rigtigt meget om afhængighed af cigaretter og vape.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og måske har fået nogle idéer til hvordan du kan takle det?  Du er også altid meget velkommen til at ringe herind på 1116111, hvis du har brug for at snakke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.