Rygning

Kære Børnetelefonen.

Jeg er så småt begyndt at ryge, kun en lille smule.

Jeg føler bare hver eneste gang man er ophidset eller kedafdet, hjælper det super meget, bare at tage cirka 2-4 sug.

Jeg ved godt det er super dårlig at begynde med, fordi det er så vanedannede, og jeg er heller ikke engang gammel nok til at måtte ryge. Jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle det til mine forældre, eller skal jeg overhoved det? Jeg er bange for hvordan de vil reagere, fordi de altid har fortalt mig jeg aldrig må begynde på det?

Hvor meget skal man ryge før det går hen og bliver farligt, og er der ulemper ved at ryge når man er teenager? og hvordan kan man vende sig af med vanen?

Tudsinde tak for hjælpen

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Det er rigtig godt at du tænker over det at ryge.

Som du selv skriver, er det meget vanedannende at ryge og selvom det kun er lidt, kan det hurtigt blive til mere og mere. Jo mere man ryger, jo sværere er det at holde op.

Som teenager er det endnu mere usundt, for kroppen er ikke helt udviklet endnu og de forskellige stoffer, der er i cigaretter kan påvirke kroppen så den ikke udvikles ligeså godt, som hvis man ikke ryger. Selvom du ikke ryger så meget, giver cigaretter dig stadig skadelige stoffer i kroppen, som ikke er sunde, så inden det bliver en alt for stærk vane, så er det smartest og nemmest at stoppe med at ryge nu.

Der findes forskellige metoder til at hjælpe med at stoppe med at ryge fx bøger, meditation, snakke med nogen, når du bliver ked af det og at udskifte cigaretter med noget andet, fx kan man tage en gulerod eller i almindeligt tyggegummo i stedet for en cigaret. Det kommer helt an på den enkelte person, hvad der virker bedst, så der kan man jo prøve sig frem.

Du skriver, at du føler det hjælper at ryge når du er ophidset eller ked af det. Måske kan du finde ud af hvad det er der gør dig ophidset eller ked af det og så prøve at gøre andre ting, der kan hjælpe dig her. Måske trække vejret dybt nede i maven et par gange og få ro på eller lige snakke med en om det, der gør dig ophidset eller ked af det. Ellers kan du måske prøve at gøre noget andet når følelserne tager over. Det kunne være at skrige i en pude, gå en lang tur, holde en isterning i hånden eller et eller andet der gør, at du kan få luft for dine følelser.

Hvis du har tænkt dig at stoppe med at ryge, kan du jo gøre det til at starte med og så kan du senere overveje om du vil sige til dine forældre at du har prøvet at ryge lidt.

Jeg håber du kan bruge nogle af rådene.

Venlig hilsen BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.