Brev
Rygning?
Hej bb
jeg er en dreng på 13.
Altså lige for tiden føler jeg at jeg er meget irriteret på ingenting og jeg har hørt at cigaretter skulle hjælpe og jeg overvejer lidt at begynde at ryge.
kender en masse som ryger og føler mig også som en outsider men vil ikke fortælle min familie eller andre det så nu søger jeg råd her.
er det normalt?
PLEASSSE har brug for hjælp!!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, for jeg ved at der er mange børn og unge, som føler sig stressede, irriterede eller kede af det, og de ved ikke hvad de skal stille op eller hvorfor det er sådan.
Når du skriver at du bliver irriteret på ingenting, så kan jeg godt forstå hvis du søger noget der kan fjerne det. Tit sker der mange ting i hverdagen som man skal forholde sig til og det kan godt føles stressende. Du er lige nu i begyndelsen af teenagertiden hvor der sker rigtig meget, både med kroppen og i følelserne. Denne følelse af irriterethed / stress sker hos rigtig mange unge som desværre tror de er alene om at have det sådan. Herunder vil jeg give en kort gennemgang af teenagetiden, måske kan du genkende noget herfra.
Teenagestadiet eller puberteten kan opleves som en ekstrem forvandling – både for dig og for dem som er tæt på dig. Kroppen ændrer sig fysisk fra en barnekrop til en voksenkrop, og der sker også en stor indre forandring, blandt andet i tanker og følelser. Puberteten starter omkring 11-12 års alderen og kan vare til man er 18-19 år. Pigerne kommer som regel i pubertet 1-2 år før drengene.
Udviklingen og følelserne er styret af vores hormoner, hormoner er kemiske stoffer der dannes i nogle af kroppens kirtler, så vi kan ikke selv bestemme over dem. Men vi kan bestemme hvordan vi vælger at handle i de situationer der opstår. Det er ikke kun kroppen som ændres, du modnes også psykisk. Du oplever sikkert nye følelser, som fx forelskelse. Som et ungt menneske i fuld udvikling, er du også sårbar, og humøret svinger tit.
Alle de store forandringer betyder måske, at du føler dig forvirret og mere usikker på dig selv. Du tænker måske tanker som: er det jeg oplever normalt? Oplever de andre det på samme måde? Hvem er jeg egentlig? Alle de forandringer kan være ret trættende, og du får nok brug for mere søvn.
Det er meget forskelligt, hvornår puberteten begynder. Nogle piger starter allerede i 9 års alderen, og de sidste drenge oplever det først fra 14-15 års alderen. Så der kan være meget store forskelle på, hvor langt man er, selvom man går i samme klasse. Det kan betyde, at man har svært ved at forstå hinanden, og man bliver måske usikker og man kan føle sig anderledes eller forkert.
Jeg kan godt forstå hvis du nogle gange føler dig irriteret og det er helt almindeligt at have både spørgsmål og bekymringer, når der sker så mange forandringer på én gang. Du er i overgangen til at blive voksen, og det er en tid, hvor du skal finde din egen identitet, samtidig med at kroppen og sindet forandrer sig, så det kan være svært at finde sine egne ben.  Det kan være rart at finde en voksen at støtte sig til engang imellem, så derfor vil jeg foreslå dig at måske finde en du tænker du kan snakke med når det hele bliver for meget. Jeg ved ikke, om du kan snakke med dine forældre, men ellers kan det være en pædagog, en lærer eller en anden voksen.
Udover alle de forandringer der foregår når man bliver teenager, sker der også forskellige hændelser i ens liv som man også skal forholde sig til, det kan for eksempel være sygdom i familien, knas i venskaberne, skænderi i hjemmet og måske  kæresteproblemer, så vi har tit mange ting at tænke på. Desværre er der mange der tænker det er en svaghed hvis vi siger at vi bliver stresset, jeg tænker at den bedste vej frem til at få det bedre, er at snakke åbent med andre om hvordan man har det.
En del teenagere begynder at ryge og det kan der være mange forskellige grunde til. Netop de to ting du skriver her, at du føler dig irriteret og at du gerne vil føle at du hører til i gruppen af rygere, er de samme to grunde til at mange andre begynder at ryge. Og til dit spørgsmål til om det vil hjælpe dig at begynde at ryge, måske, men kun i en meget kort periode.
Cigaretterne kan godt have en stress dæmpende effekt, måske har du lagt mærke til at folk der ryger (dem som har røget i lang tid) bruger cigaretten både før og efter de skal lave noget svært. Rigtig mange starter, for at være med i det fællesskab der er hos rygerne, spørgsmålet er om man får rigtige venskaber på denne måde, eller om de venskaber man får, kun er overfladiske… for det man har tilfælles er ikke en ”rigtig” interesse. Når man først er afhængig, er det uhyggeligt svært at holde op igen. Andre starter fordi de føler sig presset til det, og her er det vigtigt at stoppe op og mærke efter, for rygning er skadeligt og det er faktisk sejt at kunne sige nej tak og finde andre måder at tackle følelsen af stress.
Det er velkendt at rygning er meget skadeligt og faktisk kan hæmme udviklingen i kroppen. Når du er teenager, vokser hjernen og krop rigtig meget, så hvis du går ind og forstyrrer den vækst, kan det få betydning for, om alting udvikler sig, som det skal. Derfor håber jeg, du i stedet vil vælge at tænke på, det er helt normalt ind imellem at få følelsen af stress, når man er teenager og den bedste måde er at tale med nogen om det, fx dine forældre og/eller dine venner, hvad tænker du om det?
Jeg håber, dette svar gav mening, og at du kan bruge det? Du er også altid velkommen til at ringe eller chatte med os herinde på Børnetelefonen på 116 111 – det er anonymt og gratis.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.