Rygning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år   Du skriver at det giver dig et kick at gå på gaden med en smøg. Jeg kan udmærket godt forstå at du gerne vil have det kick når du går på gaden. Vi kan alle have lyst til at være lidt anderledes end de andre, måske lidt sejere, måske lidt mere voksen. Jeg syntes faktisk at du er super sej når du skriver herind til Brevkassen, fordi du gerne vil stoppe med at ryge, så du kan komme til at gå på efterskole. Du skriver direkte at du syntes det virker som skudt i hovedet, at du overhovedet overvejer at droppe efterskolen.  Det er en både voksen og klog beslutning at droppe smøgerne i stedet for at droppe efterskolen. Jeg tænker, at hvis du stadigvæk skal have et kick når du går på gaden, så må du finde noget andet som giver dig et kick. Måske syntes du det er sejt med håret klippet på en sej måde, eller måske syntes det er sejt og flot med noget bestemt tøj? Jeg ved også at nogle bruger en yo-yo til at holde op med at ryge. Ved altid at have en yo-yo i hånden, beskæftiger de hænderne, og det ser sejt ud at de kan lave forskellige spin med yo-yoén. At tygge tyggegummi er der også nogle der bruger, så hver gang trangen til en smøg kommer over dig, så tager du et stykke. Måske kunne det også være en ide for dig, hvis du melder dig til sport, og gerne en holdsport hvor man skal samarbejde med de andre på holdet. Den følelse af at bidrage til at ens hold får nogle gode resultater, kan også give et kick. Jeg håber mine forslag er hjælpsomme for dig, ellers er du også velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelfonen på 116 111, der sidder også dygtige rådgivere der gerne vil tale mere med dig om dit problem. Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.