ryger

hej jer

er en 14 årig dreng og har i et halvt år røget på en e-cigeret og holdt det hemeligt for min mor og plejefar

og jeg føler at de bør vide det men vid ikke hvordan jeg skal sige det eller en plan hvor de finder den eller mig når jeg ryger på den

hjælp!!!

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev. Det er godt du skriver, for at få hjælp til at fortælle din mor og plejefar, at du ryger e-cigaret. Jeg tænker, at den bedste måde, du kan fortælle dem om rygningen, er ved at sætte dig ned med dem en dag, og sige, at der er noget du gerne vil snakke med dem om. Så kan du stille og roligt fortælle dem, at du ryger e-cigaret, og at du har det dårligt med at holde det skjult for dem. Det synes jeg er en bedre måde, end at de selv skal opdage det, da du ved at sige det til dem, viser dem, at du er ærlig overfor dem.

Hvis de selv opdager det, kan de måske få mistillid til dig i andre situationer, og begynde at tvivle på, om I kan stole på hinanden. Hvad tænker du om det?

Inden du snakker med dine forældre, tænker jeg, at det kan være en god idé, hvis du overvejer, om formålet med snakke med dem skal være, at du gerne vil have deres hjælp til at stoppe med at ryge, eller om det er fordi, du har det dårligt med at have hemmeligheder for dem, og egentlig gerne vil fortsætte med at ryge? Du kan måske også overveje, hvordan de vil reagere på, at du ryger. Vil de mon synes, at det er i orden, eller vil de være i mod det? Vil de blive vrede, triste eller…? På denne måde, kan du forberede dig lidt på snakken med dem.

Hvis du ikke helt har mod på at snakke med dem begge, er der måske en af dem, du kan snakke med først. Det kan også være at sende en sms og sige det der,at du gerne vil snakke mere med dem, fordi du allerhelst vil være ærlig og have deres tillid. Jeg håber, at du kan bruge mit råd, og ønsker dig held og lykke med snakken med din mor og plejefar.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.