Brev
Ridning.
Hej BB.
Jeg vil rigtig gerne gå til ridning igen (gik til det for 3 år siden), men min mor siger at der rør man ikke hele kroppen? Er dey rigtigt? + det er ret dyrt 🙁
Sidst jeg gik til det og stoppede tog jeg ikke mine ting med hjem bagefter jeg var stoppet (altså hentede dem ikke) selvom min mor sagde at jeg skulle. Syntes det var pinlingt.. Nu kan jeg godt se at jeg skulle have hentet dem. 🙁 Vil bare sp godt gå til det igen (dog først efter sommerferien)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,Tak for dit brev om ridning. Det virker som om, at du har været ret glad for at gå til ridning, så jeg kan godt forstå, du gerne vil starte til igen.Du spørger, om det er rigtigt, at man ikke rører hele kroppen, når man rider. Der er mange forskellige former for sport, og det er meget forskelligt, hvor meget man rører sig, og hvilke muskler man bruger. Når man f.eks. løber, rører man sig meget, og man kan hurtigt blive forpustet. Når man rider, bliver man måske ikke forpustet på samme måde, men man bruger rigtig mange muskler: F.eks. benmuskler, mavemuskler, rygmuskler og armmuskler.
Hvis man gerne vil røre sig lidt mere, når man går til ridning, kan man f.eks. løbe en lille tur en gang imellem – måske ved siden af hesten. Det kan også være, at en ridelærer har nogle gode råd til, hvordan man kan røre hele kroppen, når man rider? Du fortæller, at det er ret dyrt at gå til ridning. Har du mon talt med din mor om, at du gerne vil begynde igen? Jeg spekulerer på, om det er din mor, der måske synes, det er lidt dyrt? Eller er det mon noget, du selv bekymrer dig lidt om? Kunne det måske hjælpe at tale lidt mere med din mor om det? Måske ved hun ikke, hvor meget du faktisk gerne vil starte til ridning igen?
Måske har du bedsteforældre, der være med til at "sponsorere", at du går til ridning? Eller måske kunne få et fritidsjob, hvor du kunne tjene lidt penge, så du selv kunne bidrage lidt til ridningen..? Der er også nogle rideskoler, hvor man kan få "rabat" på ridningen, hvis man hjælper til på rideskolen, f.eks. med at strigle og sadle op eller med at trække hestene på begynderholdene.Du fortæller også, at du ikke tog dine ting med, da du stoppede med at ride for 3 år siden. Er det mon noget, du tænker på nu, fordi du aldrig fik fortalt det til din mor? Hvis det er, tænker jeg, at det vil være rart for dig at få det sagt til hende. Det kan være svært at skulle sige sådan noget, men det kan også være meget ubehageligt at gå med det alene, fordi man måske så går rundt og har dårlig samvittighed. Er det mon sådan, du har det? Mon du har mod på at snakke med din mor om, at du gerne vil begynde til ridning igen? Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du kan få snakket med din mor om det, er du meget velkommen til et ringe til BørneTelefonen på 116111. Jeg håber i hvert fald, du får snakket med din mor, for det virker som om, at ridning er noget, der gør dig glad!De bedste hilsner, BørneTelefonen