Ret til selv at bestemme over mine penge

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Du skriver, at dine forældre tilbageholder dine penge og du vil gerne vide hvad dine rettigheder er over de penge, som du har tjent.

Det er helt korrekt, at når du er over 15 år, så bestemmer du over de penge, som du selv tjener ved et arbejde. Det står i værgemålsloven. Det vil sige, at de penge, som du tjener er dine penge.
Jeg bliver nysgerrig på, hvad grunden er til de tilbageholder dine penge? Kan det være for at hjælpe dig med at styre pengene? Er det fordi du på et tidspunkt har prøvet at bruge for mange penge på én gang? Eller bruger dine forældre pengene?

Dine forældre har forsørgerpligt over dig til du bliver 18 år. Det vil sige, at de økonomisk skal sørge for dig. Det betyder dog ikke, at de i forbindelse med deres opdragelse af dig, ikke kan bede dig om at betale for nogle ting selv. Eller at de kan have en holdning til, hvad du har brug for at købe. Men de må ikke bare tage dine penge. Så du kan sagtens sige til dem, at du gerne vil have dine penge, og at de ikke må tage dem mere.

Hvis de ikke vil give dig pengene, så kan du fortælle dem, at du ved, at du har ret til dine penge, og at det er ulovligt for dem at tage dem fra dig. Hvis de stadig ikke giver dig dine penge, så kan du melde dine forældre til politiet. Men mon ikke dine forældre overgiver sig, før det bliver nødvendigt.

Hvis dine forældre er bekymrede for, om du vil bruge dine penge fornuftigt, kan du måske vise dem det ved at lave et budget? Altså skrive ned helt konkret, hvad du ønsker dig og hvad det koster. På den måde kan de se, at der er en plan og at pengene ikke bare bliver “klattet væk”.

Nu er du jo 16 år og der er derfor ikke så længe til at du selv skal være ansvarlig for din økonomi. Det kan derfor også være at du kan foreslå dine forældre, at du får en “prøveperiode” hvor du selv har alle dine penge. I den periode kan du f.eks. gemme kvitteringerne på de ting du køber. På den måde har du mulighed for at vise dem, om du har brugt pengene ansvarligt og godt selv kan styre det. Jeg håber mit svar kunne hjælpe og at du finder en god løsning med dine forældre.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.