psykolog hjælp?

Jeg har i mange år gået og været lidt ked af det og selv de perioder hvor jeg har haft det bedst har jeg aldrig kunnet blive helt glad.

Jeg har også oplevet nogle ting i mit liv der har påvirket mig meget, f.eks. da min far døde og det er ting der stadig påvirker mjg somme tider.

Jeg er træt af at jeg ikke kan føle mig glad på trods af at jeg har gjort mange forsøg på f.eks. at tænke positivt eller lave nogle andre ting end det jeg plejer og jeg overvejer at snakke med en psykolog.

Så kommer problemet:

jeg ville sige det til min mor men hun forventer meget af mig og jeg ved at hun bliver skuffet så hvordan fortæller jeg hende det?

Noget andet er at jeg ikke tror på at hun faktisk vil kontakte en psykolog for mig og nok bare vil sige til mig at hun har “glemt” det.

Hvis hun ikke vil kontakte en hvem skal jeg så kontakte?

er det f.eks. min læge?

Jeg havde også tænkt på at snakke med en lære, men jeg går på gymnasie og tænker derfor at de lærer ikke har noget med psykologer at gøre.

Så hvordan siger jeg til min mor at jeg vil snakke med en psykolog og hvem skal jeg selv kontakte hvis hun ikke vil gøre det for mig?

Håber i vil hjælpe så jeg kan få det bedre.

På forhånd tak.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år Det er nogle fine overvejelser, du har over dig selv og dit liv, og det er godt, at du ser i øjnene, at du ikke trives godt nok og at du gerne vil have hjælp, d et er nemlig første skridt til at få det bedre. Du skriver, at der har været flere svære ting i dit liv, og nævner din fars død, som en af de ting, der stadig påvirker dig. At miste en forældre er et meget stort tab i et barns liv, og sorgen over det kan sætte sig dybe spor i mange år. Du skriver ikke, om du har fået hjælp til at bearbejde tabet af din far, men jeg tænker, at din manglende følelse af glæde sandsynligvis har sammenhæng med din sorg. I forbindelse med tab føler mange mennesker også ofte vrede, fordi de føler sig svigtede af den afdøde. Du har forsøgt at tænke positivt og at holde dig aktiv, men det hjælper dig ikke. Det er formentlig, fordi der er følelser i dig – f.eks. sorg og vrede – der ikke bare forsvinder. Tvært imod vil de undertrykte følelser have tendens til at fylde og f.eks. spærre for glæden, som du oplever det. Så jeg synes, du tænker helt rigtigt, når du gerne vil tale med en psykolog, og dermed give dig selv en chance for at blive glad igen. Jeg bliver lidt nysgerrig, når du skriver, at du er bange for at skuffe din mor, hvis hun får at vide, hvordan du har det. Mon du har erfaring for, at hun ikke vil lytte til dig, eller er det måske bare noget forestiller dig vil ske? Kunne din frygt for at skuffe din mor have sammenhæng med, at du synes, hun har haft det svært nok med din fars død, så hun ikke yderligere skal besværes med dig? Når jeg spørger dig, er det fordi, det er almindeligt, at børn, der har mistet en forældre, forsøger at skåne den anden forældre. Men prisen for børnene er desværre, at de ikke selv får den hjælp og støtte, de har brug for, fordi det udefra ser ud som om de klarer sig fint. Måske siger det dig noget? Hvis du synes, det er svært at snakke med din mor, vil jeg foreslå, at du viser hende dit brev og evt. mit svar, eller skriver et brev specielt til hende, hvor du fortæller, hvordan du har det. Og, selv om du går i gymnasiet, så er det fortsat en mulighed at tale med en af dine lærere. De har stadig mulighed for at tale med dig og hjælpe dig ift. hvem du skal tale med og hvor du skal henvende dig.Tanken om at gå hos en psykolog, synes jeg er fin. Der findes også andre steder, hvor du kan få hjælp, og hvor du selv kan henvende dig.  Med udgangspunkt i din fars død, synes jeg, det vil være relevant for dig at kontakte de organisationer, der tilbyder støtte til unge i sorg. Det er www.bornungesorg.dk De har mange forskellige tilbud til dig. Kræftens Bekæmpelse har også sorggrupper, der ikke kun er for unge, der har mistet på grund af kræft, se   www.cancer.dk og på vores egen hjemmeside www.bornsvilkar.dk kan du læse om vores tilbud til børn og unge, der har mistet. Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.