Brev
Psykisk syg og kommunen.
Hej, sidste år besvimede jeg og blev indlagt først på vejle sygehus og derefter Kolding i en uge. Her i år blev jeg indlagt igen og det har jeg været i 3 uger. De siger jeg har diagnosen PNES som er psykisk.
Og her den anden dag skrev jeg en stil derover som handlede om vold og druk i familien som jeg havde skrevet om en veninde jeg kender der har de problemer. Sygehuset synes det var rigtig godt skrevet og godt beskrevet, og pga. tror de jeg har ”erfaring” med det, så de tror at mine forældre udøver vold på mig og drikker, det gør de ikke, og nu har de ringet til kommunen og blandt dem ind i det.
Vi skal snart til stormøde med kommunen, sygehuset og min skolelære, pga. en stil jeg lavede. Jeg er bange for at vi ikke kan overbevise dem om at der ikke er vold i familien og at jeg bliver taget fra min mor og far. Det gør mig helt knust at have den tanke. Hvad skal jeg gøre for at overbevise dem om at der ikke er vold i familien? Jeg vil ikke miste mine forældre pga. en stil som var basseret på min veninde og fantasi.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år, tak for dit brev med titlen "Psykisk syg og kommunen". Jeg håber meget, du når at få mit svar inden mødet med kommunen...
Du skriver, at du har været besvimet nogle gange og har været indlagt 3 gange på forskellige sygehuse. Og man har der givet dig diagnosen PNES. PNES er forkortelsen for "Psychogenic Non-Epileptis Seizures" (på Dansk: psykogene non-epileptiske anfald, eller: funktionelle anfald. Det betyder, at det er anfald, der ligner epileptiske anfald - men de skyldes ikke epilepsi eller en anden fysisk sygdom).
Tit ligger der et problem bag disse anfald, og dette kræver ofte behandling ved en psykolog. Du har desværre ikke skrevet noget om, om denne behandling er begyndt, ellar hvad sygehuset har fortalt til dig og dine forældre om sygdommen og behandlingen.
Du skriver også i brevet, at sygehuset har ringet til din kommune efter at du har skrevet en stil om en veninde, der har oplevet druk og vold i sin familie - og nu er du bange for, at kommunen vil fjerne dig hjemmefra på grund af den stil.
Jeg kan selvfølgelig ikke give nogen garanti, men jeg tror, det er meget usandsynligt at kommunen fjerner dig fra dine forældre, hvis der ikke er vold eller alkohol i hjemmet, sådan som du skriver! Kommunen er slet ikke interesseret i at anbringe børn eller unge, som ikke har brug for det, for det er meget dyrt for dem. Men de er nødt til at undersøge om, du har brug for noget hjælp, når de får sådan en opringning fra sygehuset.
Jeg kan godt forstå at du er frustreret over det, men sygehuset har faktisk gjort det rigtige - de blev bekymrede og så har de bedt kommunen om at undersøge sagen, for det er de forpligtede til i følge loven.
Inden mødet med kommunen kunne det være godt, at du og dine forældre fik en snak med sygehuset om, hvad de har sagt til kommunen - hvis I ikke allerede har hørt det?
Det er mit gæt, at Sygehuset vil informere kommunen om din diagnose og hjælpe med til, at der laves en ordentlig behandling af dine anfald - som nævnt ovenfor kan baggrunden for dem skyldes mange ting.
Hvordan ser dine forældre mon på mødet med kommunen m.m.? Har de gjort sig nogle tanker om, hvad mødet skal gå ud på? Mit gæt er, at mødet skal dreje sig om, hvad kommunen kan hjælpe dig og din familie med, med baggrund i din diagnose - så det kommer mere til at dreje sig om at snakke om hjælp, og ikke om en eventuel fjernelse.
Jeg vil foreslå dig at vise dine forældre dette brev, (og evt. personalet på sygehuset?) så I kan snakke om, hvad i regner med at få ud af mødet.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.