Brev
Problemer…..
Jeg flyttet her til Danmark fra Grønland for en måned siden,
jeg flyttet hertilm pga. trusler af voldlige eks-kæreste og nogle jeg ikke engang selv kender og misbrug af alkohol.
Jeg flyttet alene hertil hen til min mormor, langt væk fra stor byerne.
Jeg havde det godt de første par uger, men 1 time væk fra her hvor jeg bor så bor min grandfætter som er 1 år ældre end mig, vi blev rigtig gode venner og har festet sammen et par gange men denne fredag gik for vild.
I Fredags mødtes jeg med hans venner for første gang da vi skulle feste. Festen gik rigtig godt, og siden sommers har jeg haft den der vane med at hvis jeg føler at jeg er ret meget påvirket af alkohol så vil jeg stoppe og drikke vand indtil jeg føler “mig selv igen”, sådan har det gået ret lang til.
Men jep, i fredags følte mig overhovedet ikke sådan, jeg følte mig ikke så meget påvirket, de andre røg joins, jeg ved ikke hvad der fik mig til at ryge det da jeg for lang tid siden vr stoppet med den, men jeg røg også lidt.
Da natten gik kom den ældste fra festen hen til mig og gav mig en pille, hans sagde at det vil hjælpe mod tømmermænd den næste dag og jeg tog den, og efter den har jeg fået black out, jeg husker overhovedet ikke det sidste af natten der skete.
Jeg helt blank og min grandfætter vil ikke fortælle mig hvad der skete, men jeg har hørt at jeg har været i badkaret og været i bad med mit tøj på, og det kan jeg overhovedet ikke huske, Og at jeg er blevet hentet med en taxi og blev kørt hjem. Andet ved jeg ikke.
Jeg er helt sur på mig selv. Så vildt plejer jeg ellers ikke at feste, jeg helt ked af det at min mormor skulle opleve den side af mig.
Nu er min mormor og min grandfætters mor sur på hinanden, de taler ikke til hinanden og min grandfætter ignorer mig næsten. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…..
Jeg trode alting vil blive lettere hvis jeg rejst hertil, væk fra alt det der skete der hjemme og bare være her i Danmark, men jeg føler ikke den store forandring som jeg havde foventet.
Jeg føler mig bare helt blank inden i…..
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år, Tak for dit brev, hvor du meget ærligt fortæller om hvordan du har det med din flytning fra Grønland til Danmark, om dit venskab med din granfætter og om festen, der blev for vild. Det må have krævet mod at skrive brevet, men også et tegn på, at du håber på, at det kan blive godt igen for dig – holdt fast i det. Mit svar til dig, er blevet lidt langt. Jeg synes, der var mange ting, som var vigtige at skrive til dig. Det håber jeg er ok for dig? Jeg kan sagtens forstå, at du er ked af det, der skete til festen og lige nu føler, at det endnu ikke er blevet helt som du håbede. Jeg tænker dog, at det stadig godt kan blive som du håbede. Til festen skete der ting, som du ikke kunne forudse, f.eks. at der var en, der tilbød dig en pille og du fik blackout. Hvis du havde vidst, at det ville ske til festen, mon du så var taget til festen…eller havde taget den pille? Jeg gætter på, at dit svar nok er "Nej, det ville jeg ikke."
Det, der skete var jo ikke din plan! Tværtimod havde du jo en aftale med dig selv, om at drikke vand, hvis du følte dig påvirket af alkohol. Du skriver, at du ikke følte dig så påvirket af alkohol under festen, og du er opmærksom på, hvornår du er mere påvirket, end du har lyst til at være. Det er flot at du har holdt fast i det. Jeg tænker, at man til sådan en fest, hvor man skal møde sin granfætters venner for første gang, måske godt kan være lidt nervøs og anspændt, og måske gerne vil give et godt indtryk af sig selv og "falde ind i gruppen". I sådanne situationer kan man opleve, at man faktisk kommer til at gøre ting, som man ellers ikke plejer at gøre og som man måske egentlig ikke har lyst til at gøre. Mon det er en følelse, du kan genkende?Om festen fortæller du, at den var god, indtil blackoutet. Du beskriver, at du ikke følte dig påvirket af alkohol, at du røg lidt af en joint og tog en pille, som du fik af den ældste til festen. En pille som han sagde, var en pille mod tømmermænd. Det første, jeg tænker er, at blackoutet måske skyldes en blanding af alkoholen, jointen og pillen. Det næste, jeg tænker på er, at ham, der gav der pillen nok ikke var ærlig! Har du mon tænkt, at den pille kan have været et euforiserende stof, siden blackoutet kom?
Du havde tillid til det han sagde om pillen, men måske vidste han godt, at pillen virkede helt anderledes? Jeg tror ikke, at han har tænkt på at passe på dig eller hvor dårligt du ville få det bagefter. Det er ikke ok, at han gav dig en pille, som du troede på vil hjælpe dig! Det kunne faktisk have endt med at blive livstruende for dig. Det er farligt at indtage stoffer, som man ikke ved, hvad er - og det kan også være svært at få den rigtige hjælp, hvis man f.eks. får brug for læge eller akut hjælp, når man ikke ved, hvad man har indtaget. De piller, som er i omløb på gaden, er der ingen der kan garantere noget som helst om – det er bagmænd, sælgere – pushere, som kun tænker på at tjene penge for deres egen skyld. De er fuldstændig ligeglade med, om der sker noget med dig eller andre. Jeg håber, at du føler, at jeg skriver dette for at fortælle, at man ikke skal vise tillid til nogen, som tilbyder én piller. Desværre er der mange unge mennesker, som bliver udsat for det samme til fester og i andre sammenhænge, som du også blev udsat for. Hvis du bliver tilbudt en pille en anden gang, så gætter jeg også på, at du ikke tror på, at det er godt for dig og derfor nok siger "nej tak". Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at dét, at du er flyttet alene til Danmark, er en stor forandring, der er sket i dit liv. Når man flytter fra ét sted til et andet, kan der være mange ting, som er anderledes i forhold til dét, man er vant til, og det kan tage tid og kræfter at vænne sig til nye omgivelser, nye mennesker og en ny hverdag. I sådan en tid kan det være rigtig godt at have personer omkring sig, som man er tryg ved og har tillid til, og det virker som om, at du er glad for både din mormor og din granfætter. Er det rigtigt forstået? Derfor kan jeg godt forstå, at du er ked af, at din granfætter ikke taler med dig lige nu, og at din mormor skulle opleve dig fra en side, som ikke plejer at være dig. Mon ikke hvis du fortæller din mormor, at du er ked af det der skete, og du har brug for at tale med hende om det – helt stille og roligt, at det vil hjælpe jer begge? Jeg tænker på, hvad du mon har fortalt din mormor om festen? Har du fortalt hende, at du ikke plejer at feste sådan, men at du plejer at være fornuftig: at du stopper med at drikke alkohol og begynder at drikke vand, når du kan mærke, at du har fået nok? For jeg synes, at det lyder til, at du passer på dig selv. Det er da stærkt at kunne det til fester. Når din mormor ikke taler med din grandfætters mor efter festen hos ham, er det så måske fordi, at din mormor er skuffet eller ked af, at der var stoffer til den fest, som du var inviteret til? Måske tænker hun, at din grandfætter og hans mor burde passe bedre på dig, når de kender dem, der kom til festen og at de også er ældre end du? Det kan være en måde, din mormor prøver at passe på dig. Når jeg læser at din granfætter ignorer dig, kommer jeg også til at tænke på, om han mon på en eller anden måde føler, at det er hans skyld, men måske ikke har mod til at sige det til dig. Tror du, at det kan være derfor han ignorere dig? Ville du have mod eller lyst til at tale med ham om det? Det ville jo nok være godt, hvis I alle kunne tale sammen om det der skete, og hvad der kan gøres, så det ikke sker igen. Du skriver, at du føler dig "blank" indeni efter festen, og at du ikke føler, at der er sket den forandring, som du havde håbet på her i Danmark. Men jeg bider alligevel mærke i, at du starter med at fortælle, at de første uger i Danmark faktisk var gode. Måske handler følelsen om, at du skal have talt tingene igennem? Måske skal du tale med din mormor om, hvad du håber og ønsker med at bo hos hende og hvordan I kan støtte hinanden i de gode ting fremover…hvordan vil det mon være for jer? Jeg tænker, at du er flyttet fra Grønland til Danmark alene, og at du nu bor hos din mormor for at komme væk fra noget, som ikke var godt for dig, og for at give plads til positive og gode ting i dit liv. Jeg synes, at det er meget stærkt af dig, at du har taget den beslutning, og at du er flyttet til Danmark for at få et tryggere og bedre liv – væk fra trusler om vold, blandt andre fra din ekskæreste, og misbrug af alkohol. Måske kan du se dette som en proces, du skal arbejde bevidst med, hele tiden at finde en vej i livet, som er god for dig? Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af at du var godt på vej – og så vil det være ærgerligt at lade denne episode ødelægge det for dig. Måske kan du tænke, om du kan bruge erfaringen til noget positivt i din fremtid – tage nogle beslutninger, som er gode for dig? Tænke, ’ja, det skete desværre den dag – det kan jeg ikke ændre. Men jeg har lært noget vigtigt om mig selv, og at der er nogen og noget, som ikke er godt for mig…Det vil jeg undgå for fremtiden" Vil det være muligt at se sådan på det, der er sket? Hvis du synes, at det er svært at skulle tale med din mormor om det, er du meget velkommen til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på nummer 116111 og få et råd til, hvordan man kan gribe sådan en samtale an.Du kan også vise dit brev til din mormor – evt. sammen med mit svar. Nogle gange kan det være lettere at starte en samtale ved at lade den person, man vil tale med, læse noget, man har skrevet. På den måde er man også mere sikker på, at man får sagt alt det, man gerne vil sige. Jeg synes, det er stærkt, at du har gjort så meget for at komme ud af de problemer, der har været, og jeg håber, at du kan bruge mit svar og måske har fået mod på at snakke med din mormor - og din granfætter og hans mor. De bedste tanker fra BørneTelefonen