Problemer med vrede og udtrykkelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 17 år,

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at være i den situation, som du beskriver i dit brev. At blive vred på sine venner er ikke rart og bestemt ikke, når man føler, at det sker tit, og man ikke rigtig ved, hvor de følelser kommer fra.

Du skriver, at du har forsøgt at finde ud af, hvor den vrede kommer fra. Det synes jeg allerede her, er et flot træk af dig. Det beviser, at du ikke har lyst til at være i den vrede, som kommer, og at du ikke har lyst til at udsætte dine venner for vreden.

Det viser også, at du holder af dine venner, og at du ikke har lyst til at skulle være vred på dem uden grund. Ofte er det sådan, at dem som vi holder allermest af og er tryggest med, det er også de personer, som skal lægge øre til vores vrede og forskellige stærke følelser.

Jeg synes, det er godt, at du har valgt at skrive til os for at komme videre med at finde ud af, hvad du kan gøre. Det viser også en vilje fra din side og en styrke til at ændre noget for dig selv.

Jeg tænker, om du har talt med dine venner om din vrede ? Måske har de en anden oplevelse, end du har. Måske synes de, at det altid sker på bestemte tidspunkter? Prøv at se om du kan tale med dem om den oplevelse, du selv har med vreden.

Det kan også være, det kunne være en god ide at snakke højt om vreden, når den kommer. Hvis du pludselig bliver helt vildt vred og kommer til at sige noget, du fortryder, så sig med det samme til dine venner: “Der blev jeg vred. Undskyld. Jeg arbejder virkelig med at få vreden under kontrol. Det har ikke noget med jer at gøre.”

I en situation når man bliver vred, kan det være svært at få sagt, men det kan måske vise sig, at det tager noget af presset og ked af det heden over vreden væk fra dig. Kunne det måske være værd at forsøge?

Du kan også forsøge at tale med nogle andre i din nærhed om din vrede. Det kan måske være dine forældre. Det kan være svært at skulle tale med andre om det, når du ikke selv ved, hvor det kommer fra. Men du kan måske bruge dit brev til os og mit svar til at fortælle dem om det. Det er bare en idé.

Hvis du ofte føler, at vreden kommer tilbage til dig, er det også vigtigt, at du kommer til at tale med en professionel, som kan guide dig videre i, hvor vreden opstår. Det er især også vigtigt at tale med nogen, fordi du har en oplevelse af at straffe dig selv for det.

Hvis du kontakter din egen læge, kan I sammen tale om, om du måske skal have samtaler med en psykolog.

Du kan også se, om din kommune tilbyder gratis psykologhjælp til unge her: Gratis psykologhjælp

At blive vred uden egentlig grund er faktisk et problem, som mange kender til, og mange psykologer har helt sikkert en masse viden og øvelser til at få kontrolleret vreden og få det bedre.

Jeg synes, at det er vigtigt, at du taler med nogle om vreden og ser det fra forskellige vinkler og ikke går rundt med den følelse alene.

Du viser i hvert fald styrke og vilje til at handle dig ud af vreden nu.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.