Perkektionitst

Hej brevkasse.
Jeg har et problem som ikke lyder særlig slemt, men det er det, jeg er totalt perketionistisk. Jeg kan ikke holde ud hvis der er nogle veninder der skal sove hos mig, fordi så ligger deres ting bare på gulvet og det roder. Hvis der er bare lidt rodet på mit værelse (fx. mit tæppe ikke liger ordenligt) så får jeg det nærmest dårligt og bliver helt urolig.

Hvis jeg er hjemmh hos nogle er der er rigtig rodet så for jeg det også dårlig og jeg kan næsten heller ikke sove hjemme hos nogle at mine veninder hvis der er rodet på deres værelse, Når jeg er hjemme hos min bedste veninde begynder jeg automatisk at ryde op og ligger tøjet i faveorden.

Hvis der er meget rodet kan jeg nærmest blive svimel og meget utilpas og føle at jeg har feber. Det er kommet lige så stille, fordi jeg har ikke altid haft det sådan her, når jeg er alene hjemme sætter jeg vores kryderier i alfabetisk orden og sætter maden i køleskabet efter udløbs-dato, jeg kan ikke lade være, det er ligesom om at jeg slet ikke kan stoppe og det bliver bare ved…..

Flere gange om dagen retter jeg ting på mit værelse så de ligger perfelt og jeg støvsuger hver dag. Mine sokker lige i faveorden mine neglelaker står i orden efter hvor dyre de er og mit tøj i skabet ligger i orden efter hvor magen grader det skal vaskes på.

Det kan godt være at det ikke lyder som et problem, men det er det! og det går meget ud over min hverdag fx. i skolen, med 25 elever i en klasse i ET klasse lokale så bliver det meget let rodet og derfor kan jeg ikke konsentrære mig fordi jeg føler mig utilpas og svimel.

Jeg har aldrig tænkt så meget på det, men nu er mine veninder begynt at sige det til mig og nu kan jeg godt selv se at man íkke er helt normal når man gør sådan noget. Håber i kan hjælpe mig, har jeg tvangstanker? eller noget anden?..og hvad kan jeg gøre for at stoppe?…..

Mange Hilsner A…-m….

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du fortæller om, at det er besværligt med den ordenssans du har, hvor ikke kan holde ud, når der roder og når tingene ikke ligger i orden. Jeg kan godt forstå, at det kan være for meget for dig, når ordenssansen hele tiden holder dig beskæftiget, og du får det dårligt, når der ikke er orden. Så har den på en måde fået for meget magt over dig.

Jeg tænker på, om det mon kan lade sig gøre for dig at se ordenssansen som en side, der ligesom ikke er dig, men et væsen der indimellem gør livet lidt besværligt for dig? Kunne du mon prøve at forestille "væsenet" udenfor dig? Måske kunne du prøve at tegne det, det kan være at det kunne lige et dyr eller et fantasivæsen..? Når du har gjort det, kan du måske prøve at fortælle det her væsen, hvor meget eller lidt du synes at det må blande sig i dit liv?
Jeg ved ikke, om det er muligt for dig, men du kan jo tænke lidt over, om det var noget du kunne have lyst til at prøve..? Men jeg synes også, at det kunne være en god ide, hvis du kunne snakke med nogle om det... Jeg tænker, at det måske også vil være en lettelse for dig, hvis du har nogen at dele det med, så du ikke skal gå med dine bekymringer alene? Ved dine forældre mon godt, at det er begyndt at gå dig på med den ordenssans? Måske kunne du vise dem det brev, du har skrevet, og mit svar..?

Du spørger, om det er tvangstanker du har..? Det kan jeg ikke helt svare på, da jeg ikke er læge, og det er heller ikke muligt at stille diagnoser her i BørneBrevkassen. Hvis det bliver ved med at være et problem for dig, kunne du og dine forældre måske overveje at snakke med lægen om det..? Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver, som kan stille dig lidt flere spørgsmål og høre lidt mere om dine tanker.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.