Brev
PENGE PROBLEM
Hej.
Jeg er en pige på 14 som virkelig er ved at være træt af at være flad, jeg har prøvet et arbejde som omdeler men det var alt for hårdt og en alt for lav løn.
Hvis der nogle der ved hvordan jeg kan få et job eller et sted de kender jeg kan få et job gerne i Horsens, så please skriv fordi jeg har virkeligt brug for det.
Min mor mangler penge og står i stor gæld, min far gør os men ikke ligeså slemt som min mor.
Please hjælp mig, jeg har slået opslag op på Facebook og sådan noget men får ingen svar
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver til os. For jeg kan forstå på dig, at du har brug for et job, fordi du er træt af at være flad. Og du fortæller, at begge dine forældre og særligt din mor har en stor gæld og derfor også mangler penge.
Jeg får på fornemmelsen, at du føler dig ret tynget over familiens situation. Dét er der ikke noget at sige til. Når en familie har pengeproblemer, så påvirker det alle i familien – og det påvirker stemningen i familien.
Det er de voksnes ansvar at have overblik over økonomien. Det er ikke noget, du skal føle, at du skal hjælpe med eller har ansvaret for. Det er ret vigtigt for mig at sige. Så hvis du har behov for at tale med os på BørneTelefonen om netop dette, kan du ringe på nummeret 116111. Vi tager telefonen hele døgnet.
Jeg vil forsøge at råde dig, så godt jeg kan – i forhold til den del af økonomien, der vedrører dine behov. Jeg kan forestille mig, at du har brug for lidt lommepenge – du søger fritidsjob, kan jeg se!
Først og fremmest vil jeg sige, du virker som en virkelig sej og moden pige, fordi du allerede har prøvet at gøre en masse ting.
Du har haft et job som omdeler, og du har forsøgt at lede efter nyt job ved blandt andet at slå opslag op på facebook.
Det, synes jeg, er sejt, og det viser mig, at du har handlekraft.
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om der er nogle jobs at få i nærheden af dig. Men jeg vil råde dig til at blive ved med det, du allerede gør.
Nemlig at søge alt hvad du kan. Udover at lave opslag på facebook, kan du gøre ting såsom at spørge familiemedlemmer, venner og veninder og deres familiemedlemmer om de kender nogen, der kan ansætte dig. Eller bede dem holde øje med ledige stillinger.
Hvis du har mod på det, kan du hænge en seddel op på opslagstavlen i det lokale supermarked, hvor du kan skrive, at du søger et job. Det samme kan du gøre andre steder i lokalområdet, hvor det kan lade sig gøre.
Du kan også prøve at tage i forskellige butikker, supermarkeder, biografer, tankstationer, fritidsklubber eller andre steder, du måske kunne tænke dig at arbejde og spørge, om de kan bruge sådan en som dig.
Somme tider kan det nemlig være en god ting at møde fysisk op det sted, hvor man ønsker at arbejde, så de kan se, at man ser sød og rar ud og virker engageret.
Måske en af dine venner har et fritidsjob et sted, hvor de kunne have lyst til at spørge deres chef, om de også vil ansætte dig?
Jeg ved godt, det er nemmere sagt end gjort. Og det kan være rigtig hårdt at skulle rundt og opsøge arbejde. Men på mig virker du enormt motiveret og handlekraftig, og derfor tror jeg på, du kan.
I forhold til det her med, at dine forældre har en stor gæld hver især, tænkte jeg på, om det måske er noget, du har behov for at tale med nogen om?
Måske du allerede har snakket med nogen om det. Måske du ikke tænker så meget over det. Men hvis det er noget, der fylder hos dig, og som du har brug for at tale om, er du som sagt mere end velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111..
Jeg håber, du kan bruge mit brevsvar. Og jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.