Brev
Penge nød?
Hej, jeg er en pige på 15 år.
Jeg har skrevet her ind, fordi jeg har nogle spørgsmål, som jeg ikke ved, hvem jeg skal spørge dem om? Det er fordi, jeg lever i et miljø, med en far der drikker og en mor der slår.
Jeg ved du tænker “slemt” men jeg har det fint nok.. Mit problem er at mine forældre tjener godt, men jeg har ingen penge. Den eneste måde jeg får penge på, er på mit arbejde, hvor jeg arbejder 3 gange om ugen. Der tjener jeg nok til, mad hver dag, og at jeg kan få tøj.
Efter 9.klasse ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, mit største ønske er at komme til udlandet, efterskole eller bare væk her fra. Jeg HADER min rutine her, og vil gerne væk. Kan man ikke få penge af nogle, hvis man ønsker at kommer til USA eller England??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år Tak for dit brev. Du starter med at skrive, at du har en far der drikker og en mor der slår, men at det ikke er derfor du skriver ind, og at du faktisk har det okay. Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke, at det ikke kan være en rar baggrund for en pige på 15, og om det er noget, som du har talt med nogen om..??
Du skriver også, at du tjener nok penge til mad og tøj, men betaler dine forældre mon ikke det?? I hvert fald er det jo deres pligt som forældre at forsørge dig, hvilket bl.a. betyder at de skal give dig mad og sørge for tøj. Men måske du ikke bor hjemme hos dem hele tiden, og det derfor er en lidt anden situation??
Med hensyn til hvorvidt man kan få nogle penge til enten at komme til udlandet eller på efterskole, så er det ikke noget, man bare kan. Hvis du bor hjemme og dine forældre har råd til det, så er det dem, der skal betale. Til gengæld, så har kommunen pligt til at hjælpe dig, hvis dine forældre udsætter dig for vold eller hvis de drikker så meget, at de ikke kan give dig omsorg og tryghed i hverdagen...
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at der skal ske noget andet end dit liv og selvom du selv synes, du har det fint nok, så tænker jeg faktisk, at det ville være godt, hvis du fik en voksen til at hjælpe dig med at kontakte kommunen, for at finde ud af, hvilke muligheder der er, for hjælp/ støtte til dig.
Børns Vilkår har en bisidderordning, hvor børn og unge kan få en voksen til at hjælpe sig med at kontakte kommunen og sikre at ens rettigheder bliver overholdt. Du kan læse mere om det her >> (og hvis ikke du har en voksen, som du hellere vil bede om hjælp, så skal du være meget velkommen til at kontakte os.)  Måske du også kan prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111 i første omgang, hvis du gerne vil snakke mere direkte med en rådgiver.   De bedste hilsner BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.