Opmærksomhed

hej brevkassen,

jeg er en pige på 13 år. Jeg har en helt fantastisk liv, en fantastisk støttende familie, har fantastiske veninder jeg er enormt tætte med, og det samme med drenge venner, jeg er altid gad og smilende. Jeg er den popuære pige på årgangen selvom jeg hader at indrømme det.

Jeg er rigtig god fagligt (godt nok ikke lige til stavning) jeg er for det meste rigtig god til meget og har ingen problemer i min dagligdag, er ret flirtende af natur, så for en del opmærksomhed fra drenge. Er til fester hvor jeg hygger og drikker, som jeg elsker, har det egentlig rimelig fantastisk. set udefra et perfekt liv.

Men jeg tror jeg på en måde har en form for sygdom, jeg kan tit finde på at gøre ting for opmærksomhed. Jeg har gjordt selvskade ( cuttet ) for opmærksom ikke fordi jeg havde det dårligt, jeg kan finde på at tage en hammer og slå på arme og ben indtil de er blå og hævet, for at kunne sige ovre i skolen at jeg er faldet på en eller anden sjov måde så folk griner.

Jeg har flere gange givet mig selv et sæbeøje. Jeg har ingen ide hvorfor jeg gør det, har det ikke skidt på nogen måde overhovedet. Kan os tit sidde og lave historier i mit hovedet om at rande ud foran en bil eller opfinde historier hvor hele min familie døede i fx en bilulykke, så kan kunne få melidenhed og opmærksomhed.

Tænker os over at fake en sygdom og komme på hospitalet (ved godt det ikke er noget at lave sjov med men kan ikke lade vær med at tænke om jeg skulle gøre det) Er det en form for sygdom ? at gøre alt for opmærksomhed .

kærlig hilsen miggg :))))))

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Man kan godt kigge på sit eget liv udefra og tænke, at man burde være taknemmelig, fordi man jo ’har det hele’. Måske tænker man på nogen, der har nogle store problemer – f.eks. sygdom, fattigdom, mobning osv., og så tænker man, at man burde være virkelig lykkelig og glad for det liv, man selv har fået.

Men det er ikke altid, at liv, der ser helt perfekte ud udefra, er det i virkeligheden.

Selvom man måske ligner én, der har det hele, kan man sagtens være trist, føle sig ensom eller bare have det rigtig dårligt. Det er slet ikke ualmindeligt.

Når man ikke trives, kan ens krop eller den måde, men er på, være med til at fortælle, at noget er galt – f.eks. ved, at man får lyst til at skade sig selv.

Jeg fornemmer, at du er bekymret over det, du gør. Og jeg synes bestemt heller ikke, at det er nogen god ide at fortsætte på denne måde. Du kunne jo komme til at skade dig selv meget alvorligt - og samtidig vil dine venner måske også en dag finde ud af, at du har løjet. Og så kan de miste tilliden til dig.

Derfor tror jeg, at du kunne have glæde af at snakke med en om, hvorfor du får lyst til at gøre skade på dig selv og forestiller dig, at der sker frygtelige ting med dig og din familie.

Du er meget velkommen til i første omgang at ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 og få en snak om det. Men jeg synes også, at du skal tale med en, der kan hjælpe dig med at gøre noget andet.

Snakker godt med en af dine forældre og har lyst til at tale med hende/ham om det? Det kan også være, at der f.eks. er en lærer på din skole, du har tillid til. Eller en venindes mor eller far?  Det kunne også være sundhedsplejersken på skolen, hvis du mest har lyst til at snakke med en, der ikke kender dig så godt.

Måske har du allerede selv nogle bud på, hvad der kan være grunden til, at du har brug for opmærksomheden? Måske føler du, at du bliver nødt til at gøre en hel masse for at blive ved med at være så populær? Og at det er derfor, at du finder på vilde historier og slår dig selv med en hammer. Det kan faktisk godt være lidt hårdt altid at skulle være den populære - måske trænger du til også at kunne være sårbar og ked af det? Det kan også være, at du bare slet ikke kan finde en grund. Sammen med den voksne, kan du dog tale det igennem og måske finde frem til, hvad det skyldes.

Jeg håber, du får talt med en voksen om det. Det vigtige er, at du får åbnet op og talt med nogen. Man kan godt føle, at man ikke har ret til at have det dårligt eller til at bede om hjælp, når man ligner én, der har det hele. Men det er slet ikke ensbetydende med, at man ikke kan have det dårligt og have brug for hjælp. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen (os eller en voksen tæt på dig), så du kan få det rigtig godt – uden behov for opmærksom, selvskade osv.

Pas rigtig godt på dig selv!

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.