omg.. Jeg hader mit liv

Hej jeg er en pige på 13 år og jeg har været ude for næsten alt. Lige fra det at føle sig uden for til sex overgreb.

Jeg bor i en lille by med en lille skole. Jeg kom til skolen i 1. kl. og kunne ikke rigtig komme ind i fællesskabet for alle kende jo hinanden. Jeg er en drenge pige og de andre er pige piger og dem kan jeg ikke sammen med.

Jeg begynde at være sammen med en dreng fra klassen under mig. Han havde det skidt ligesom mig. Vi begynde at ryge og stjæle. Oveni skændes min mor og far og det gør de stadig. Der gik et par år med det. Vi bliv opdaget i at ryge og stjæle men vi bliv ved.

I 5. kl. bliv vi venner med nogen voksne som vi stolede på. Men den ene begynde at tage på mig og kysse mig. Jeg sagde stop flere gange men han gjorde det aldrig. Jeg kunne heller ikke bare lade være med at komme for jeg havde ikke andre steder at være når mine forældre skændes.

Der gik ca. et år før jeg sagde det til min mor. Nu kommer jeg der ikke mere (heldigvis) men nogen gange savner jeg det når mine forældre skændes for så har jeg ikke nogen steder at være. jeg er “stoppet” med at ryge. Eller det gør jeg når jeg har det meget skidt

Jeg er meget skole træt og Har pjækket i nogen dage. Jeg har det meget fysik dårlig og jeg har ingen selvtillid for i sommers bliv jeg klippet næsten helt skallet og jeg var meget ked af det. Jeg synes jeg er grim og det hjælper ikke at jeg har en mega smuk søster med en perfekt kæreste. Jeg hader mig selv!!!!! hvad skal jeg gøre?!?!?!?!?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev, hvor du beskriver dit liv. Når jeg læser dit brev, så kan jeg rigtig godt forstå, at du er ked af det. Der er sket rigtig mange ting i dit liv, som kan gøre dig ked af det.

Sådan er det nogle gange i livet, så sker der rigtig mange dårlige ting i ens liv. Men, som jeg læser dit brev, så er du stoppet med, at stjæle og ryge og det synes jeg, er rigtig godt. Tillykke med det, det er stærkt gået og det viser mig, at du har viljestyrke.

Jeg synes også, det er super godt, at du er stoppet med at komme hos de voksne, som udnyttede dig seksuelt. Heldigvis, som du selv skriver det, så har du forstået, at de voksne, der boede der, udnyttede din ensomhed og måske også, at du var usikker og forvirret? Rigtig godt, at du havde styrken til at sige fra, sige nej.

Men du savner et sted at gå hen, når du har det skidt, skriver du. Jeg tænker, om der er en fritidsklub, der hvor du går i skole? Det kunne måske så være det sted, du kunne gå hen?

Til sidst får jeg lyst til at spørge dig, om der er noget du er interesseret i? Altså om der er noget, du måske kunne have lyst til at starte på..? Det kan være alt fra sport til musik eller måske noget kreativt? Det er nemlig også en måde, du kan bruge til at finde et sted, du kunne gå hen. Et sted hvor du kunne føle dig velkommen og hvor du også kunne finde nye venner. Måske det er noget, du har lyst til at tænke videre over?

Mange steder - både i store og små byer - er der klubber og aktiviteter for børn og unge. Det kan måske være, der er en filmklub på biblioteket, en pigeklub i medborgerhuset, en computercafe eller noget i den stil. Hvis du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og fortæller, hvor du bor (du behøver ikke fortælle hvem du er), så kan rådgiveren hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er af tilbud i nærheden af dig. Kunne du have lyst til at prøve det?

De allerbedste hilsner BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.