øre

jeg har et poblem jeg vil ikke sige det til mine forældre fordi jeg er bange for de vil blvie sure på mig, jeg har sådan en gul klump sidene hved mine ørerigne bag på øret hvad skal jeg gøre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev.

Den klump du beskriver, at du har bag på øret, lyder som noget en læge skal kigge på. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stor den er, men når der er noget ved vores krop der ikke er som det plejer, er det en god idé, at få det tjekket af en læge.

Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for.

Hvis det kan være til skade for dig, at dine forældre får besked, kan lægen kan vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.

Du skriver ikke, hvorfor dine forældre ville blive sure på dig, men måske ville de ikke tage det så dårligt, som du tror? Måske ville du kunne vise dem dit brev til os, og mit svar – så kunne de finde ud af det på den måde, og så behøver du ikke selv fortælle det direkte. Hvad tænker du mon om det?

Ellers kunne det være oplagt, at tale med sundhedsplejersken på din skole om det, når skolerne igen åbner om den 1. marts. Ville du have mod på det?

Indtil du kan komme til lægen, kan du lige prøve, om klumperne er noget, du kan fjerne med et stykke vat eller køkkenrulle. Det kan nemlig være bakterier/betændelse, der har samlet sig ved øreringene. Det er meget almindeligt, hvis man ikke får gjort rent ved sine øreringe. Du kan gå ned i Matas eller på apoteket og få hjælp til at købe et middel til at rense huden med. Men vand og sæbe er også altid godt.

Ellers håber jeg, at du vil tale med din lærer eller en anden voksen om det, der hvor du er, så det kan blive tjekket. Du har du jo allerede været modig nok til at skrive ind til os om det, så jeg er sikker på, at du også ville kunne sige det til en voksen i nærheden af dig.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, og ellers er du velkommen til at ringe eller skrive til os igen på 116111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.