Brev
Ønsker mig et værelse
Hej børnetelefonen,
jeg er en pige på snart tretten og deler værelse med mine små søskende (en dreng og en pige). Jeg syntes det er mega nederen. Alle de andre i min klasse har deres eget værelse. Jeg har snakket med min mor om det og det skyldes at vi ikke har så mange penge i min familie. Jeg har flere gange foreslået at undvære gaver og den slags og har også foreslået at hente og aflevere min søskende fordi hun så kan arbejde på fuldtid fordi det jeg ønsker mig allermest er et værelse med privatliv. Men min mor siger at det stadigvæk ikke går. For at få et værelse skal vi flytte til et hus, men det er det vi ikke har råd til. Jeg bliver bare så ked af det når folk snakker om fattige og værelser og penge og den slags. Ingen af mine veninder ved at vi er “fattige”. Altså det er ikke fordi at vi ikke for mad, vi har en lille lejlighed men køber tit brugt og sådan. Selv hvis vi for et værelse så skal min lillebror have det og min lillesøster og jeg skal dele, så vi skal have to ekstra værelset og jeg ønsker mig bare vildt meget et nyt værelse men jeg aner ikke hvordan. Jeg vil bare ikke sidde som syttenårig i et børneværelse fyldt med legetøj når jeg er sammen med en kæreste eller veninderne. Please ikke tomme ord, bare hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Hvor kan jeg bare godt forstå, at du er træt af, at skulle dele værelse med dine søskende.
Jeg synes det er rigtig fint, at du har snakket med din mor om det og endda selv tilbudt at gøre noget for at der kan blive råd til det. Det viser, at du gerne selv vil tage del i af finde en løsning, der kan lade sig gøre. Måske kan du høre hende om, hvad der præcist skal til for at I kan få flere værelser. Så kan I måske sammen lave en plan for, hvornår og hvordan det kan lade sig gøre. Kunne det være en mulighed?
Jeg forstår godt, at du ikke vil have tomme ord men hjælp. Jeg vil gøre mit bedste, for at prøve at hjælpe dig. Desværre lyder det til, at der ikke så meget, du kan stille op i forhold til hvor stor jeres lejlighed er. Det kan være meget irriterende, især når alle andre i din klasse har deres eget værelse. Selvom det ikke føles sådan, er der rigtig mange børn og unge, der deler værelse med deres søskende, fordi familien ikke har så meget plads. Så du er i hver fald ikke alene, om at have det sådan.
Du skriver, at du gerne vil have mere privatliv og det er helt naturligt. Jeg læser dit brev sådan, at dig og din mor er gode til at tale sammen. Er det mon rigtig forstået af mig? Det kan være, at du kan aftale med hende, at du engang imellem kan få lov til at låne hendes soveværelse. Det er selvfølgelig kun, hvis hun har sådan et. Kunne du mon spørge hende, om du engang imellem måtte gå derind og lukke døren, når du har brug for det? Det er selvfølgelig ikke det samme som at have sit eget værelse, men måske kan det give dig lidt mere privatliv?
Ellers findes der også rumdelere. Det kan være sådan en slags reol eller et gardin , som man kan dele et værelse op med. Måske kunne du med tiden få sådan en ved din seng, så det ikke føles som om, du er helt så tæt på dine søskende? Det koster i hvert fald ikke helt så mange penge. Den kan du måske endda selv spare op til, når du bliver lidt ældre og selv begynder at arbejde. Så kan du i hver fald få lidt mere privatliv. Man kan også sagtens bruge en reol eller noget andet.
Jeg forestiller mig, at det nok ikke var sådan et svar du håbede på at få. Jeg håber dog, at du har fået lidt mod på at tænke på en ny måde og at dig og din mor kan få snakket igen og finde en løsning sammen der ikke er for dyr.
De bedste hilsner
BørneTelefonen.